خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
سلامتـی

چگونه با گرفتگی عضلات مقابله کنیم؟

چگونه با گرفتگی عضلات مقابله کنیم؟

آیا تابحال یک گرفتگی سخت عضلانی باعث شده است تا در حین دویدن از حرکت باز بایستید؟ اشخاص بسیاری در طول تمرین گرفتگی عضلات را تجربه کرده‌اند، این حالتی آزار دهنده است. در این پست به این موضوع خواهیم پرداخت که چه چیز باعث گرفتگی عضلات شده و چگونه می‌توانیم با آن مقابله نماییم؟

چه چیزی باعث می‌شود عضله‌مان بگیرد؟

یک نکته‌ی جالب درباره‌ی گرفتگی عضلات این است که علت دقیق آن نامشخص است! درست است که گرفتگی عضله یک مشکل خیلی معمول است، اما دانشمندان هنوز هم درباره‌ی علت دقیق آن مرددند. در اینباره ایده‌های متعددی مطرح شده است. برخی می‌گویند گرفتگی عضلات به علت عدم گرم کردن یا انجام حرکات کششی ایجاد می‌شود، و زمانی رخ می‌دهد که عضله بصورت ممتد یا غیر ارادی منقبض می‌شود.

دیگران اعتقاد دارند که گرفتگی عضله علامت کم آبی بدن است و می‌تواند با نوشیدن آب پیش از ورزش از آن جلوگیری کرد. در آخر هم افراد زیادی بر این باورند که این اتفاق، نتیجه‌ی کاهش نمک‌های حیاتی و مواد معدنی در بدن است.

مطلب مرتبط:  نکات و هک‌های رژیم غذایی برای خانم‌های شاغل

چگونه از گرفتگی عضلات پیشگیری کنیم؟

عضله‌ی یک شخص سالم به احتمال خیلی کمتری نسبت به عضله‌ی یک تازه‌کار و یا یک شخص سالخورده دچار گرفتگی خواهد شد. حرکات کششی منظم از آنجایی که رشته‌های عضلات را کش می‌آورد، به حفظ عملکرد سالم آنها کمک می‌کند. پس یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای پیشگیری از گرفتگی عضلات انجام دهید این است که حرکات کششی انجام دهید و سطح سلامت و انعطاف پذیری عضلاتتان را افزایش دهید.

چگونه با گرفتگی عضلات در حین تمرین مقابله کنیم؟

اگر در طول تمرین عضلاتتان گرفت، یکی از مهم ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که ورزشتان را متوقف کنید. این گرفتگی ممکن است ملایم و یا خیلی جدی باشد، و اگر شما به ورزش کردنتان ادامه دهید عموما وضعیتش بدتر خواهد شد. زمانی که عضلاتتان از اکسیژن خالی می‌شوند مستعد گرفتگی عضلات می‌شوید. تنها کاری که ورزش کردن در حین گرفتگی عضله انجام می‌دهد این است که اکسیژن را بیشتر کاهش می‌دهد و به همین جهت گرفتگی عضلاتتان بدتر خواهد شد.

مطلب مرتبط:  ۸ راه عالی برای بهبود دادن حافظه تان

همچنین خیلی مهم است که در محیطی خنک و به دور از گرمای زیاد ورزش کنید. چنین شرایطی می‌تواند بدنی که دچار گرفتگی عضلات است را بدتر کند. مثلا اگر در حال دویدن در آب و هوای گرمی هستید، سعی کنید که به داخل خانه برگردید و ورزشی سبک انجام دهید، جایی که هوا خنک باشد. بالاخره به آهستگی عضلاتتان را کش بیاورید و تا زمانی که می‌توانستید در حالت کششی بمانید. هنگامی که حرکت کششی انجام می‌دهید بالا پایین نپرید، بلکه اجازه دهید تا عضلاتتان آزاد و شل شوند. این یکی از بهترین راه‌ها برای متوقف کردن درد است.

حرف آخر

هر چه با گذشت زمان بیشتر ورزش کنید، به احتمال کمتری دچار گرفتگی عضلات خواهید شد. به یاد داشته باشید که همیشه پیش از ورزش، در حین ورزش و پس از آن آب بنوشید و حرکات کششی انجام دهید.

نظر دهید

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید