خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.

تبلیغات متنی

سلامتـی

خانم‌ها: آیا هورمون‌هایتان بهم ریخته‌اند؟

خواب آلودگی

هورمون‌ها قلبتان را در حال تپش، دستگاه گوارشتان را فعال، و مغزتان را هوشیار نگه می‌دارند؛ آنها سلاح مخفی بدن شما هستند! دکتر اسکات ایساکس، متخصص غدد در دانشکده پزشکی دانشگاه ایموری در آتلانتا می‌گوید: هر زمانی که احساس خوبی ندارید، هورمون‌هایتان می‌توانند علت آن باشند.

آنها می‌توانند هنگامیکه استرس دارید، خسته‌اید، یا بد غذا می‌خورید، از تعادل خارج شده و همه نوع مشکلی بوجود بیاورند. در اینجا ۵ نشانه‌ی آنکه هورمون‌هایتان از حالت تعادل خارج شده‌اند و اینکه چگونه آنها را به حالت نرمال برگردانید را بیان می‌کنیم.

شما همیشه خسته هستید

دکتر سارا گات فراید می‌گوید: اگر شما ۸ ساعت در شب می‌خوابید و هنوز هم با خستگی بیدار می‌شوید، ممکن است سطوح پایین پروژسترون، مقصر اصلی باشد. پروژسترون بطور طبیعی با یائسگی کاهش می‌یابد، اما می‌تواند در دهه ۳۰ زندگیتان، هنگامیکه تخمدان‌هایتان شروع به آزاد کردن تخمک‌های کمتری می‌کنند، شروع به پایین آمدن کند.

از آنجا که این هورمون، ترموستات داخلی شما را تنظیم می‌کند، سطح پایین آن ممکن است باعث شود دمای بدنتان در شب بالا و پایین رود، و منجر به تعریق شبانه شده و در نتیجه مانع خواب عمیق و نیرو بخش شود.

آن را اینگونه درمان کنید: دکتر گات فراید توصیه می‌کند برای جلوگیری از تعریق شبانه، قبل از خوابتان درجه‌ی ترموستات را به ۶۴ درجه کاهش دهید. همچنین مقدار زیادی مواد غذایی غنی از ویتامین سی (فلفل دلمه‌ای قرمز، پرتقال، کیوی، بروکلی، توت فرنگی و جوانه‌های بروکسل) بخورید.
یک تحقیق دریافته ۷۵۰ میلی گرم ویتامین سی در روز ممکن است سطوح پروژسترون در خانم‌هایی که دچار کمبود آن هستند را بالا ببرد. اگر با پریودهایتان مشکل دارید، برای رد کردن احتمال بیماری‌های جدی‌تر مرتبط با سطوح پایین پروژسترون مانند اندومتریوز یا سرطان آندومتر، به پزشک زنان مراجعه کنید.

قبل از پریودتان، دچار علائم آسم یا آلرژی می‌شوید

دمدمی بودن، سر درد و نفخ، چیزهایی هستند که در سندرم قبل از قاعدگی انتظارشان را دارید، اما آلرژی یا یک حمله‌ی آسم چطور؟ نه چندان! بنظر می‌رسد علائم آلرژی در بعضی از زنان، درست قبل از پریودشان بدتر می‌شود و نوسانات هورمونی پیش از قاعدگی می‌تواند نفس کشیدن را برای افراد مبتلا به آسم سخت‌تر کند.

باز هم پروژسترون ممکن است مقصر باشد: یک مطالعه از دانشگاه مک مستر در کانادا دریافته که بالا رفتن سطوح پروژسترون در روزهای قبل از پریود شما با التهاب راه هوا همزمان می‌شود که می‌تواند شرایط را برای عود آسم فراهم کند. در مقابل، هنگامیکه سطوح استروژن در طول نیمه‌ی اول چرخه قاعدگی‌تان بالا می‌رود، التهاب راه هوایی کاهش می‌یابد.

نویسنده این مطالعه، دکتر پیوش ماندهین می‌گوید: این یک رابطه ساده نیست که در آن پروژسترون، بد باشد و استروژن خوب. بلکه بیشتر در مورد حساسیت فردی شما به هر دوی این هورمون‌هاست.

آن را اینگونه درمان کنید: برای چند ماه، روزهایی از چرخه قاعدگی‌تان که در آن دچار علائم آسم یا آلرژی می‌شوید را یادداشت کنید (اولین روز پریودتان، روز اول است). سپس آن اطلاعات را با پزشکتان در میان بگذارید. اگر رابطه‌ای بین این دو وجود داشته باشد، پزشکتان ممکن است برای پیشگیری، استفاده از یک اسپری آسم یا مصرف داروهای آلرژی بدون نسخه را توصیه کند. قرص‌های ضد بارداری نیز ممکن است مفید باشند، چون نوسان هورمون‌ها را کمتر می‌کنند.

مطلب مرتبط:  ۸ باور غلط در مورد اگزما که واقعا باید کنار گذاشته شوند!

احساس افسردگی می‌کنید

افسردگی را به لیست مشکلات ناشی از استرس مزمن اضافه کنید. دکتر گات فراید می‌گوید: حدود نیمی‌ از افراد افسرده دارای سطوح بالای هورمون استرس (کورتیزول) هستند. سطوح کورتیزول دائما بالا، ممکن است تولید مواد شیمیایی تثبیت کننده خلق و خو مانند سروتونین و دوپامین توسط بدن شما را کاهش دهد.

شما می‌دانید که ورزش مانند یک سپر در برابر استرس عمل می‌کند، اما بسیاری از زنان دچار اشتباه شده و بیش از حد تمرین می‌کنند! یک مطالعه در مجله بررسی غدد درون ریز دریافت ورزش کردن بمدت ۳۰ دقیقه با ۸۰ درصد حداکثر توانتان (که یک دوی سریع یا یک کلاس دوچرخه ثابت شدید است) می‌تواند سطوح کورتیزول را حدود ۸۳ درصد افزایش دهد!

آن را اینگونه درمان کنید: دکتر گات فراید پیشنهاد می‌کند که شدت جلسات تمرینی‌تان را تغییر دهید، تمرینات شدید را به دو تا سه بار در هفته محدود کنید، و هر زمانی که ممکن است تمرین اینتروال را انتخاب کنید، چون کورتیزول را آنقدر افزایش نمی‌دهد. در روزهای دیگر، فعالیت‌های کم شدت مانند یوگا که ثابت شده تولید کورتیوزل را کاهش می‌دهند، انجام دهید.

رژیم غذایی‌تان را نیز تغییر دهید: تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا-۳ ممکن است کورتیزول خارج از کنترل را مهار کند. دکتر گات فراید می‌گوید: سعی کنید ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز از مکمل‌های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ DHA و EPA، به همراه مواد غذایی که غنی از این ماده مغذی هستند، مانند گردو، بذر کتان، توفو، و گوشت گاو دریافت کنید. برای کمک به تحت کنترل نگه داشتن سطوح کورتیزول در تمام روز، مکملهای امگا-۳ را در صبح مصرف کنید.

پوستتان، پوسته پوسته و خارش دار شده است

تکه‌های خشک پوست، یکی از اولین نشانه‌های آن هستند که سطح هورمون تیروئید شما پایین است. دکتر جان رندولف، دکتر زنان و زایمان و متخصص غدد تناسلی در دانشگاه میشیگان می‌گوید: این هورمون‌ها به تنظیم سرعت متابولیسم شما کمک می‌کنند. هنگامیکه مقدار کافی از آنها را نداشته باشید، تمام سیستم‌های بدنتان کند می‌شوند. سرعتی که در آن ترن‌اور سلول‌های پوست شما کند می‌شود، منجر به خشکی، قرمزی و جوش می‌گردد.

آن را اینگونه درمان کنید: اگر بعد از یک ماه استفاده‌ی سخاوتمندانه از مرطوب کننده، پوستتان هنوز هم بشدت خشک است، به پزشک مراجعه کنید. بخصوص اگر متوجه نشانه‌های دیگری از کم کاری تیروئید مانند افزایش وزن غیر قابل توضیح، شکنندگی مو و ناخن شدید، یا اگر پریودهایتان نامنظم یا قطع شده‌اند. پزشکتان برای تشخیص این بیماری، یک آزمایش خون ساده انجام خواهد داد. کم کاری تیروئید معمولا با یک داروی هورمونی مصنوعی که باید در دراز مدت مصرف کنید، درمان می‌شود. دکتر ایساکس می‌گوید: علائم پوستی باید ظرف ۲ تا ۳ ماه برطرف شوند.

مطلب مرتبط:  ۹ نکته سلامتی که متخصصان تغذیه در مورد آنها هم نظرند!

اشتهای شما بدون هیچ دلیلی افزایش یافته است

کمبود خواب می‌تواند بر هورمون‌های اشتهای شما اثر بگذارد. مطالعه جدیدی که در مجله‌ی خواب منتشر شد، دریافت پس از چرت زدن فقط بمدت ۴ ساعت در شب، سطوح پپتید-۱ شبه گلوکاگون (هورمونی که سیری را کنترل می‌کند) در خانم‌ها کاهش یافت. دکتر ماری پییر، نویسنده این مطالعه می‌گوید: هنگامیکه احساس سیری نکنید، تمایل دارید که به غذا خوردن ادامه دهید. در واقع یکی دیگر از مطالعات او نشان داد خانم‌ها در روزهایی که خواب کافی ندارند، بطور متوسط ۳۲۹ کالری بیشتر مصرف می‌کنند!

آن را اینگونه درمان کنید: بقدر کافی بخوابید، ۷ تا ۹ ساعت در شب. برای تحت کنترل نگه داشتن هورمون‌های گرسنگی‌تان، روزتان را با صبحانه‌ی سرشار از پروتئین آغاز کنید. با توجه به یک مطالعه در مجله تغذیه بالینی آمریکا، خانم‌های چاقی که برای صبحانه، یک تخم مرغ و سوسیس گوشت گاو خوردند، نسبت به آنهایی که روزشان را با یک کاسه غلات که همان تعداد کالری را داشت آغاز کرده بودند، در عصرانه ۱۳۵ کالری کمتر مصرف کردند. دلیلش هم این است که یک صبحانه سرشار از پروتئین، سطوح یک هورمون سیری دیگر به نام پپتید YY را در تمام طول روز افزایش می‌دهد.

هورمون‌ها باعث شادی شما هم می‌شوند

بر خلاف تمام بدی‌هایی که از آنها یاد کردیم، هنگامیکه هورمون‌هایتان بخوبی کار کنند یا متعادل باشند، قهرمانان گمنام سلامتی‌تان خواهند بود! در اینجا ۷ کار مفیدی که هورمون‌هایتان برای شما انجام می‌دهند را بیان می‌کنیم تا با آنها دوست باشید:

  • اکسی توسین (هورمون عشق و ارتباطات اجتماعی): به شما کمک می‌کند روابط پرمعنا و عمیق ایجاد کنید.
  • تستوسترون: به شما شور و نشاط و اعتماد بنفس می‌بخشد، و میل جنسی شما را افزایش می‌دهد.
  • پروژسترون: مانند یک والیوم طبیعی برای آرام نگه داشتن شما عمل می‌کند.
  • هورمون تیروئید: متابولیسم شما را افزایش داده و شما را باریک اندام نگه می‌دارد.
  • کورتیزول: باعث پاسخ جنگ یا گریز می‌شود تا به شما کمک کند یک بحران تهدید کننده زندگی را مدیریت کنید.
  • لپتین: به شما می‌گوید که چه زمانی دست از خوردن بکشید.
  • استروژن: استخوان‌های شما را تقویت کرده و به شما پوستی صاف و شفاف می‌دهد.

برای آنکه هورمون‌هایتان را در وضعیت مساعدی نگه دارید، درست غذا بخورید، بطور مرتب ورزش کنید، و خواب کافی داشته باشید. همچنین زمانی را به ریلکس کردن اختصاص دهید. یک مطالعه در مجله PLOS ONE دریافت خانم‌هایی که استرس شغلی زیادی دارند، به دلیل سطوح کورتیزول همیشه بالا، ۳۸٪ بیشتر به بیماری قلبی دچار می‌شوند! خوشبختانه سایر تحقیقات جدید نشان می‌دهند عادات سبک زندگی سالم می‌تواند اثری که استرس روی قلب شما می‌گذارد را خنثی سازد.

نظر دهید

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید