خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
سلامتـی

بهترین راه برای دوش گرفتن چیست؟

دوش گرفتن

یکی از ساده ‌ترین لذت های زندگی دوش گرم و طولانی است، اما همان قدر که لذت ‌بخش است، اما گاهی فقط می خواهید قبل از رابطه جنسی یک دوش سریع بگیرید. پس چه خواب مانده‌اید یا تنها می‌خواهید از وسایلتان بهترین استفاده را کنید، اینجا هر چه باید برای یک حمام موثر بدانید را خواهید یافت:

برای بهترین حمام زندگی خود آماده شوید

۱- آب را خنک کنید

دوش آب گرم با بخار ممکن است احساس فوق‌العاده خوبی داشته باشد، اما به گفته‌ی دکتر لارن پلوچ، متخصص پوست در مرکز پزشکی نیواورلئان، آب داغ، بیش تر از هر چیز، رطوبت پوست را خشک می‌کند. آب داغ میزان زیادی از چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد، پس اگر به واقعا به آن نیاز دارید، تنها چند دقیقه زیر آب داغ بمانید و سپس آب را ولرم کنید (به عبارتی نه آن قدر داغ که پوستتان قرمز شود)

مطلب مرتبط:  خطرات پلاک های فلزی دندان

۲- زمان استحمام را کوتاه کنید

دکتر ماری ژین، متخصص پوست در سان فرانسیسکو می‌گوید: دوش گرفتن بهتر است بین پنج تا ده دقیقه باشد. به یاد داشته باشید، مهم کیفیت است، نه کمیت: ژین می‌گوید، حمام کردن دو بار در روز می‌تواند به طور جدی پوست شما را خشک کند. هر چند به نظر می‌رسد آب بیشتر به معنای رطوبت بیشتر است، کاملا برعکس است. حمام کردن زیاد پوست را خشک‌تر می‌کند.

نمی‌خواهید زندگی بدون حمام داغ سینوس بازکن را بپذیرید؟ ما هم همین طور. دکتر کارین گروس‌من متخصص پوست در بورلی ‌هیلزمی‌گوید که یک جایگزین خوب، یک گرم ‌کن برای حمام است. شما می‌توانید آن آبکشی نهایی با آب یخ را حذف کنید، که ظاهرا برای درخشش موها است. به گفته‌ی گروس‌من ممکن است بخواهید تمام تلاشتان را برای ایجاد تغییر در موهایتان انجام دهید، اما معمولا ارزشش ندارد مگر اینکه با این شیرجه قطبی مشکلی نداشته باشید.

مطلب مرتبط:  فعالیت بدنی کم، خطر مرگ دارد!

۳- شامپو بزنید، آب بکشید، تکرار کنید

گروس‌من می‌گوید وقتی دمای مناسب را پیدا کردید، اول شامپو کنید. به گفته‌ی او شما تنها زمانی نیاز به «تکرار» دارید که پوست سرتان بسیار چرب باشد. دیگران می‌توانند آن را نادیده بگیرند.

سپس به نوک موهایتان نرم ‌کننده بزنید. به طور کلی، برای موهای ضخیم، بیشتر و برای موهای نازک، کمتر، تا جذب موها شود. محیط گرم و مرطوب جادویی عمل می‌کند: فولیکول‌ها باز شده و به نرم‌ کننده اجازه می‌دهند تا عمیق‌تر جذب شود و به این ترتیب، نسبت به زمانی که فورا شسته شوند، تاثیر بهتری خواهند داشت. تا انتهای استحمام خود صبر کنید و سپس از یک شانه برای باز کردن گره‌های مو استفاده کنید. دکتر جی. اسکاتکاستِلِر، متخصص پوست و کارشناس سایت Greatist می‌گوید: اگر مستعد جوش زدن هستید، حتما صورت خود را، بعد از نرم‌ کننده دوباره بشویید. چربی‌ها می‌توانند باعث آکنه شوند.

۴- لیف را کنار بگذارید

ما همیشه یک لیف در حمام آویزان داریم. مشکل چیست؟ پلاچ می‌گوید مردم معمولا لیف های خود را تمیز نمی‌کنند. بعد از حدود دو ماه استفاده، آنها را تبدیل به منبع تولید باکتری می‌کنیم. انتخاب بهتر، می‌تواند یک حوله باشد که افراد راحت‌تر به یاد می‌آورند که هر هفته آنها را تمیز کنند یا اینکه تنها از دست استفاده کنید.

۵- هر جا که لازم است را بشویید

یک میان‌بر دیگر: به گفته‌ی گروس‌من، لازم است تنها «مناطق آلوده» را بشویید. به عبارت دیگر، مناطق با میزان بالای غدد عرقی، مانند کشاله‌ی ران، باسن، زیر سینه‌ها وزیر بغل. شستن کل بدن می‌تواند چربی لازم برای بدن را، مخصوصا در نواحی مانند ساق پا و بازوها از بین ببرد. با اینکه شامپوی بدن های با بوی جنگل های آمازون و اسطوخودوس فریبنده‌اند، کار را ساده کنید. یک شوینده‌ی ساده انتخاب کنید (پلاچ، صابون های sydnet مثل صابونDove را پیشنهاد می‌دهد)، و زیاده ‌روی نکنید.

۶- چند کار بیشتر

اگر همه‌ی کارهای اولیه را انجام داده‌اید ولی هنوز کمی زمان تنهایی می‌خواهید، حالا وقت آن است که چند مرحله‌ی دیگر را اضافه کنید، مثل مسواک زدن، اصلاح کردن یا سنگ پا زدن. محیط گرم و مرطوب، پوست شما را نرم کرده و باعث می‌شود سلول های مرده ساده‌تر جدا شوند. گروس‌من می‌گوید، علیرغم تصورات غلط، اگر در حمام اصلاح می‌کنید، نیازی به لایه‌ برداری از خط مایو با اسکراب دانه ‌دار نیست. بهترین راه برای اجتناب از موهای زیر پوستی این است که از یک تیغ استفاده کنید که مثل Mach 3 Turbo لبه های زیاد نداشته باشد. اصلاح کردن به فاصله‌ی نزدیک، لایه‌ی سطحی پوست را برداشته و باعث می‌شود موها ساده‌تر در جهت نادرست رشد کنند.

۷- لوسیون بزنید

درست قبل یا بعد از بیرون آمدن از زیر آب ولرم، مرطوب کننده‌ استفاده کنید. گروس‌من می‌گوید، می‌توانید در حمام مرطوب کننده بزنید و این زمانی عالی برای این کار است. به نظر او کار لوسیون نفوذ در پوست است. او یک لوسیون داخل حمام مثل Nivea’s In-Shower Body Lotion یا Soaptopia’s Oil Slathers یا حتی فقط روغن نارگیل ساده (سلام، دوست قدیمی) را توصیه می‌کند.

پلاچ می‌گوید: اگر پوستتان هنوز خشک و پوسته پوسته است، از یک لوسیون با لایه‌بردار شیمیایی مثل آلفا هیدروکسی اسید (AHA) استفاده کنید. در حالی که اسکراب های فیزیکی می‌توانند خشن و ساینده باشند، AHA مثل لاکتات آمونیوم یا سالیسیلیک اسید، پوست مرده را از بین می‌برند و در عین حال مرطوب کننده هستند. از نظر پلاچAmLactin’sBody Lotion یا CeraVe’s SA lotion دو انتخاب مناسب هستند.

در پایان، پلاچ می‌گوید: اگر بلافاصله بعد از حمام مرطوب کننده می‌زنید، حتما حدود سه دقیقه بعد از اینکه پوست را به آرامی خشک کردید، مرطوب کننده را روی پوست پخش کنید. ضمنا، ژین پیشنهاد می‌کند که در طول استحمام در را بسته نگه داشته و هواکش را خاموش کنید. این کار رطوبت و بخار را در هوا حفظ و پوست شما را نرم می‌کند، رطوبت بیشتر به جای تبخیر جذب پوست می‌شود. (بابت کپک زدن سقف ببخشید!).

نکته‌ی مهم

بعضی صبح ها، تمام کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که بپریم داخل حمام، خودمان را بشوییم و از حمام بیرون بزنیم، اما انجام تمام کارهای اساسی تفاوت زیادی در احساس خشکی و خارش پوست شما خواهد داشت. با برنامه حمام بروید و بالاخره قادر خواهید بود روی چیزی که واقعا مهم است تمرکز کنید. چه آواز خواندن وحشتناک باشد، چه مراقبه و یا تصمیم درباره‌ی اینکه صبحانه چه بخورید.