خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
تغذیه سالـم سلامتـی مکمل‌های غذایی

۷ کار شگفت آوری که نمی دانستید ویتامین D می تواند برای شما انجام دهد

ویتامین D

این ویتامین عجیب، جزء مهمترین ویتامین های حال حاضر است، چون بنظر می رسد که دریافت ویتامین D کافی، تقریبا در برابر همه چیز از انسان محافظت می کند، از سرطان و افسردگی گرفته تا بیماری قلبی و مرگ زودرس. هنگامیکه صحبت از ویتامین D به میان می آید، همه اینها را قبلا شنیده اید یا اینگونه فکر می کنید.

بنظر می رسد که کلی دلایل کمتر شناخته شده وجود دارد که شما با استناد به آنها تضمین می کنید که دوز مورد نیاز روزانه تان را دریافت می کنید اما شما با یک سوء برداشت اینگونه فکر می کنید. موسسه پزشکی (IOM) در حال حاضر به مردان و زنان توصیه می کند که ۶۰۰ واحد ویتامین D در روز دریافت کنند، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که آن دستورالعمل ها، بیش از حد کم هستند یک دلیل ممکن، این است که بنظر می رسد حدود ۴۲ درصد از بزرگسالان آمریکایی، کمبود ویتامین D داشته باشند. IOM در حال حاضر می گوید که ۴۰۰۰ واحد ویتامین D در روز، بالاترین میزان ویتامین D است که شما می توانید مصرف کنید و همچنان خطری متوجه تان نباشد. اما برای بهره مندی از حداکثر مزایای ویتامین D، ممکن است ما به ۷۰۰۰ واحد نیاز داشته باشیم.

مطلب مرتبط:  آداب سونا: بایدها و نبایدها برای اتاق بخار

تا زمانیکه علم، آن را محاسبه می کند، اجازه دهید مزایای زیر به شما انگیزه دهند که در حد معقول، در معرض نور خورشید قرار بگیرید، منابع بیشتری از ویتامین D طبیعی مصرف کنید و به فکر استفاده از یک مکمل باشید.

۱- ویتامینD، احتمال افتادن شما در خانه را کاهش می دهد

از هر ۳ بزرگسال مسنی که در خانه زندگی می کنند، در هر سال یک نفر می افتد. اما بنظر می رسد که مکملهای ویتامین D به کاهش خطر سقوط کمک کنند. دریک مطالعه کوچک روی بزرگسالان خانه نشین بین سنین ۶۵ و ۱۰۲ که غذایشان توسط شرکتهای خدماتی به آنها تحویل داده می شد، به نیمی از آنها سهمیه ماهانه مکملهای ویتامین D که بطور متوسط ۳۳۰۰ واحد در روز بود، داده شد و به نیم دیگراز آنها دارونما دادند. این مکمل در طول دوره مطالعه ۵ ماهه، سطوح ویتامین D را در خون آنها از «ناکافی» (کمتر از ۲۰ نانو گرم بر میلی لیتر) به «مطلوب» (بیشتر از ۳۰ نانوگرم بر میلی لیتر) در ۲۹ نفر از ۳۴ شرکت کننده، افزایش داد. محققان می گویند: تعداد دفعات سقوط افرادی که ویتامین D مصرف کرده بودند، در طول همان مدت زمانی تقریبا نصف تعداد دفعات سقوط افراد گروه دارونما بود که احتمالا دلیل آن، مزایای ویتامین D برای عملکرد عضله می باشد.

مطلب مرتبط:  ۸ راه اثبات شده برای افزایش تستوسترون بطور طبیعی

۲- ویتامین D ممکن است از آسیب بینایی جلوگیری کند

دلیل اصلی که بینایی ما بعد از۵۰ سالگی شروع به لغزش می کند، به دلیل وضعیتی است که دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نامیده می شود ــ یک تاری آهسته پیش رونده که در نزدیک مرکز چشم شروع می شود و مانع توانایی ما برای دیدن بطور واضح می گردد. احتمال ابتلای شما به AMD، عمدتا تابع سن، نژاد و ژن های شماست. این وضعیت، بسیار بسیار خارج از کنترل است، هر چند سالم ماندن بطور کلی با اجتناب از سیگار کشیدن، ورزش کردن بطور منظم و خوردن مواد غذایی مانند کلم، ممکن است به شما کمک کند که بینایی تان را شفاف نگه دارید.

با اینحال یک مطالعه جدید نشان می دهد که حفظ سطوح مطلوب ویتامین D نیز می تواند کمک کند، حتی اگر کارت های ژنتیک تان بر علیه شما باشند.

محققان دانشگاه بوفالو، اعداد مربوط به ۹۱۳ زن یائسه را که در حال حاضر بخشی از مطالعه طرح بهداشت زنان (به نام مطالعه کارتنوئیدها در بیماری چشم مرتبط با سن یا CAREDS) بررسی کردند. از آن ۹۱۳ زن، ۵۵۰ نفر دارای سطوح کافی ویتامین D و ۸۸ نفر دچار کمبود بودند. خانمهایی که به دسته دوم تعلق داشتند، دارای خطر بالاتری برای ابتلا به AMD (که اگر حامل شکل خاصی از زن های پرخطر بودند، ۶٫۷ برابر بالاتر بود) نسبت به خانمهایی با ویتامین D کافی بودند.

۳- ویتامین D ممکن است آن اسپاسم عضلانی عجیب و غریب را که سعی می کردید، نادیده بگیرید را متوقف کند

یکی از نقشهای مهم ویتامین D در بدن های ما، فعال و قوی نگه داشتن عضلات بوسیله کمک به آنها در جذب کلسیم است. در حالیکه چیزهای بسیاری وجود دارند که ما در مورد اختلالات کوچک عضلانی که آنها را گرفتگی، اسپاسم و کشش می نامیم، نمی دانیم اما اینگونه بنظر می رسد که دریافت نکردن ویتامین D کافی ممکن است یکی از عوامل آن آزردگی ها باشد.

۴- ویتامین D می تواند روند افزایش وزن را کند سازد

این، یکی دیگر از ترفندهای بی رحمانه مادر طبیعت است که بعد از یک سن خاص، افزایش وزن، بسیار آسان می شود (حتی بدون آنکه متوجه شوید. اما دریافت ویتامین D کافی ممکن است به کند کردن آن روند کمک کند. در مطالعه مجله سلامت زنان روی بیش از ۴۶۰۰ زن ۶۵ سال یا بالاتر، افرادی با سطوح ویتامین D ناکافی در طول ۴٫۵ سال، ۲ پوند بیشتر نسبت به افراد با ویتامین D کافی، وزن اضافه کردند.

۵- ویتامین D می تواند به کاهش درد فیبرومیالژیا کمک کند

اگر درد مزمن عضله و مفصل، خستگی همه جانبه و افسردگی و اضطراب مرتبط با فیبرومیالژیا کافی نبودند، می توانید سختی های زیادی که بسیاری از بیماران برای تشخیص آن در همان ابتدا متحمل می شوند را نیز به پیچیدگی این بیماری، اضافه کنید. بنابراین شاید شنیدن آنکه چیزی به سادگی یک مکمل ویتامین D می تواند آن را تسکین دهد، خبر خوشی باشد. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۴ بمدت ۲۰ هفته به خانمها مکمل های ویتامین D یا یک دارونما داد و سپس این خانمها را برای ۲۴ هفته دیگر نیز تحت نظر گرفت. حتی بعد از اینکه این درمان به پایان رسید، خانمهایی که به آنها ویتامین D داده شده بود، درد کمتری را گزارش دادند. در حالیکه ویتامین D به هیچ وجه یک درمان نیست (و هیچ کاری برای علائم خلقی انجام نداد) اما قابل تحسین است.

۶- ویتامین D می تواند کلسترول شما را پس از یائسگی، تحت کنترل نگه دارد

افرادی که ویتامین D کافی دریافت می کنند، دارای ریسک قطعا پایین تری برای ابتلا به بیماری قلبی هستند، اما زنانی که در دوران پس از یائسگی قرار دارند، با مصرف ویتامین D کافی، مزیت اضافه دیگری نیز دریافت خواهند کرد: کلسترول سالم تر. در مطالعه سال ۲۰۱۴ روی ۶۰۰ زن، محققان دریافتند پس از دو سال مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم و ۴۰۰ واحد ویتامین D در روز، کلسترول بد یا LDL این خانمها در مقایسه با زنانی که دارونما مصرف کرده بودند، ۴٫۵ میلی گرم بر دسی لیتر کاهش یافت. در میان زنانی که این مکمل ها را مصرف کرده بودند، آنهایی که این مطالعه را با سطوح بالاتر ویتامین D در خونشان به پایان رساندند، از سطوح بالاتر HDL یا کلسترول خوب نیز بهره مند شدند.

۷- ویتامین D می تواند خطر ابتلا به فیبروم های رحم را کاهش دهد

فیبروئیدهای رحم، تومورهای غیر سرطانی هستند که در دیواره های رحم رشد می کنند. از آنجا که آنها می‌توانند به بزرگی یک گریپ فروت شوند، ممکن است برای برخی خانمها به شکل غیر قابل درکی دردناک و ناراحت کننده باشند، در حالیکه سایر خانمها با فیبروئیدهای کوچکتر، حتی متوجه آنها نمی شوند. بنظر می رسد که فیبروئیدها با هورمون ها و مسائل ژنتیکی مرتبط باشند. اما یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ دریافت که ممکن است ویتامین D نیز در این مسئله، نقش داشته باشد. در میان زنان ۳۵ تا ۴۹ ساله، افرادی با سطوح کافی ویتامین D نسبت به افرادی با ویتامین D ناکافی، ۳۲ درصد شانس کمتری برای ابتلا به فیبروئید داشتند. قبلاً نشان داده شده بود که این ویتامین، رشد فیبروئید در مطالعات حیوانی را کند می سازد اما این مطالعه، اولین تحقیق در بررسی اثر ویتامین D روی خانمهای دارای فیبروئید بود.