خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
سلامتـی

۷ نوع روزه یا پرهیز غذایی

۷ نوع روزه یا پرهیز غذایی

روزه، تنها یک فریضه ی دینی نیست، بلکه ممکن است به دلایل مختلفی گرفته شود. دلایلی همچون پاکسازی، سمزدایی، کاهش وزن، و درمان بیماری‌های خاص. نوع روزه‌ای که انتخاب می‌کنید باید مناسب با سطح سلامتی و فیزیک بدن شما باشد. بهرصورت قبل از اینکه روزه‌ای را شروع کنید، با پزشکتان در اینباره مشورت نمایید، مخصوصا اگر تحت درمان هستید و یا بیماری خاصی دارید.

روزه‌ی آبمیوه

در روزه‌ی آبمیوه، تنها به خوردن آب میوه‌ها و سبزیجات بسنده می‌شود. در این نوع روزه، برای مدتی معین که می تواند از یک تا دو هفته متغیر باشد، هیچگونه غذای جامدی خورده نمی شود.

روزه ی آبمیوه ساده‌ست، اما به مقداری برنامه ریزی احتیاج دارد تا مطمئن شوید که محدوده‌ی مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدنتان خواهد رسید. سبزیجات یا میوه‌های مورد نظرتان را می‌توانید در آبمیوه‌گیر، مخلوط کن و یا دستگاه آسیاب بریزید. ترکیبی از میوه یا سبزیجات را با آب میکس کنید و هر روز سه تا شش بار میل نمایید.

روزه‌ی آب

روزه‌ی آب، بسیار سخت و دقیق است، و به هیچ وجه نباید بدون مشورت دکترتان اجرایش نمایید.  در این روزه، تنها آب خالص مصرف می‌شود و باید در هر روز حدود ۸ لیوان آب نوشیده شود. مدت آن به وضعیت جسمانی و اهداف فرد بستگی دارد.

مطلب مرتبط:  آیا پروتئین و کربوهیدرات هایی هستند که به کاهش وزن کمک کنند؟

مقاله‌ای که در شماره اکتبر سال ۲۰۰۲ در مجله «طب جایگزین و مکمل» منتشر شد، نشان می دهد که روزه‌ی آب تحت نظارت پزشک، در طبیعی کردن فشار خون بسیار موثر است.

روزه‌ی پاکسازی

در روزه‌ی پاکسازی یک نوشیدنی که حاوی آبلیمو، مقداری شکر برای کالری و فلفل هندی یا یک نوع ادویه‌ی دیگر است نوشیده می‌شود. ایده این است که روده‌ی شما از غذا و سموم تمیز شود. این نوشیدنی باید ۶ تا ۱۲ بار در روز نوشیده شود.

برای پاکسازی‌های شدیدتر، می توان دو بار در روز چای ملین نوشید، یکی صبح و یکی هم عصر. روزه‌های پاکسازی، می توانند از ۱ تا ۱۴ روز ادامه یابند. هرچه روزه‌ی شما طولانی‌تر باشد، اهمیت نظارت پزشک پر رنگ‌تر خواهد شد، همچنین باید حواستان کاملا به علائم و عکس‌العملهای منفی بدنتان باشد.

روزه‌ی تک خوری

این نوع روزه بدین ترتیب است که فقط یک نوع غذا مثلا برنج، یا نان و یا گوشت خورده می‌شود. روزه‌ی تک خوری با غذاهای ساده انجام می‌پذیرد، اما می توانید وعده‌های غذایی‌تان را به یک غذای خاص محدود کنید.

روزه‌ی پروتئین مایع

روزه‌ی پروتئین مایع، معمولا برای کاهش وزن در افراد چاق استفاده می‌شود. این روزه می‌تواند به کاهش وزن بین ۵ تا ۵۰ کیلوگرم کمک کند. (اما طبق نظر دکتر ادوارد لیوینگستون، رئیس بخش جراحی دستگاه گوارش/غدد درون ریز در مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس)، باید کاملا تحت نظر پزشک باشد.

مطلب مرتبط:  چرا با اینکه دائما می‌دوید وزنتان کم نمی‌شود؟

روزه‌ی تشخیصی

روزه‌های تشخیصی می‌توانند برای آزمایش‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. در روزه‌های تشخیصی، باید ۸ تا ۱۰ ساعت قبل از تست، از خوردن و آشامیدن هر چیزی بجز آب بپرهیزید. مثلا قبل از آزمایش تحمل گلوکز ناشتا که در آن، قند خون را برای تشخیص دیابت، یا کم شدن قند در خون اندازه می‌گیرند، باید یک روزه تشخیصی بگیرید.

روزه‌ی مذهبی

روزه‌های مذهبی به دلایل معنوی یا مذهبی گرفته می‌شوند. مثلا روزه دانیل بعد از آمدن کتاب مقدس دانیال، شکل گرفت. این یک روزه‌ی محدود کننده است که بمدت ۲۱ روز، تمام مواد غذایی بجز میوه‌ها، سبزیجات، غلات و آب را محدود می‌کند.

روزه‌ی یهودی‌ها هم شامل ۷ روزه‌ی مختلف مذهبی در طول سال است. و رمضان، زمان گرفتن روزه‌ی اسلامی است که یکماه طول می‌کشد و مسلمانان هر روز از طلوع تا غروب خورشید، چیزی نمی‌خورند.