خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
سلامتـی

۶ نکته عالی درباره ترک سیگار

ترک سیگار

سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است. این جمله یکی از رایج‌ترین جملاتی است که در دنیا به کار می‌رود. بسیاری از افراد سیگاری هر روز سعی می‌کنند تا دیگر لب به سیگار نزنند، اما این کار به آن سادگی‌ها هم که بنظر می‌رسد نیست، مخصوصاً اگر به آن معتاد شده باشید. نیکوتین موجود در سیگار، باعث خواهد شد تا تعادل مواد شیمیایی مغز شما تغییر کند، به ویژه در مورد دو ماده‌ی شیمیایی دوپامین و نورآدرنالین. این تغییرات، خلق و خو و سطح غلظت خون شما را دچار دگرگونی خواهد کرد، به همین جهت برایتان لذت بخش خواهد بود.

نیکوتین برای اعمال این تغییرات مستقیماً وارد مغز شما خواهد شد. همین اتفاقات، اعتیاد آور است، چرا که هر چه بیشتر سیگار بکشید، مغزتان بیشتر درگیر این تغییرات خواهد شد، بنابراین برای بدست آوردن همان تأثیر باید بیشتر سیگار بکشید. همان‌طور که از عنوان این مطلب پیداست، در این راهنما نکاتی برای ترک سیگار برایتان جمع آوری کرده‌ایم.

۱. تاریخ بگذارید

زمان مشخصی را در نظر بگیرید تا به یکباره سیگار را کنار بگذارید، آنهم برای همیشه! البته برای اینکار به اراده‌ای قوی احتیاج دارید. با این وجود نباید اجازه دهید تا تبدیل به هوسی همیشگی شود. تا زمانی که مهلت دارید، مصرف خود را به تدریج کاهش دهید. با این روش میزان مورد نیاز بدنتان به نیکوتین را کاهش خواهید داد.

مطلب مرتبط:  روش‌های مفرح برای خوش‌اندام ماندن

۲. به همه برنامه‌تان را بگویید

اگرچه ممکن است این کار بی‌اهمیت بنظر برسد، اما نقشی بسیار حیاتی را در برنامه‌ی ترک سیگار شما بازی می‌کند. زمانی که شما موضوعی را با دیگران در میان می‌گزارید، برای انجام آن تلاش مضاعفی خواهید ورزید. برخی آن کار را انجام خواهند داد چرا که دوست ندارند مسخره شوند، برخی هم انجام می‌دهند چرا که تمایل دارند سر حرفشان بایستند. بهرحال دلیلش هرچه که باشد، شما را برای این کار کمک خواهد کرد.

۳. خوش بین باشید

ممکن است بیش از حد وسوسه شوید تا یک پک سیگار بکشید، اما با آن مبارزه کنید. حتی یک پک کوچک که کاملاً بی ضرر به نظر می‌رسد، ذهنیت شما را به شدت تغییر خواهد داد. شما که چنین چیزی نمی‌خواهید،‌ نه؟ چشمانتان را باز نگاه دارید و به تأثیرات بلند مدت تصمیم هایتان در مورد ترک سیگار فکر کنید.

۴. در جمع سیگاری‌ها نباشید

تا جایی که می‌توانید بین سیگاری‌ها نباشید، چرا که ممکن است در برابر فشار اجتماعی تسلیم شده یا بسادگی برای یک پک سیگار وسوسه شوید. درباره‌ی برنامه‌ی خود با دوستانتان گفتگو کنید و از آن‌ها بخواهید که در برابر شما سیگار نکشند.

مطلب مرتبط:  مزایای نشاط‌ آور تناسب اندام

۵. نخ سیگارتان را با چیز دیگری عوض کنید

برای بسیاری از انسان‌ها، کشیدن یک نخ سیگار پس از صرف غذا در حد مرگ مهم است! از آن جلوگیری کنید. سعی کنید این عادت را با چیزی سالم جایگزین کنید. مثلا یک میوه، آبمیوه، یا حتی یک آدامس. هر چیزی بجز سیگار.

۶. رژیم غذایی داشته باشید

بله، این مورد هم از اهمیتی برخوردار است. برخی از ترک کنندگان، تمایل پیدا می‌کنند تا کمی بر وزنشان بیفزایند، هرچند خیلی کم. اما ممکن است انگیزه‌ی خود را از دست بدهند و دوباره به سیگار کشیدن روی بیاورند. برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد، به یک رژیم غذایی سالم بچسبید. ورزش کنید و غذاهای سالم بخورید.

در نهایت، آن چیزی که بیش از موارد دیگر اهمیت دارد استقامت شماست. هیچ معلمی بهتر از خودتان نیست. تنها شما می‌توانید خودتان را برای چیزهای خوب و بد تغییر دهید. این انتخاب شماست. انتخاب کنید و رهایش نکنید!

۱ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • لذت سیگار کشیدن در سرعت بسیار بالای نیکوتین جایگرین شده با آدرنالین است ! آدرنالین از پیک های شیمیایی در مغز است ولی سرعت بالای نیکوتین در این عمر بسیار بیشتر است به صورتی که پس از مدتی وقتی می خواهید ترک کنید در واقع جای آدرنالین با نیکوتین دوباره باید عوض شوند بنابراین دچار سردرد و بی حوصلگی می شوید به علت کمبود نیکوتین !