ضربان قلب نرمال برای یک بزرگسال متوسط، ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است. این عدد می تواند به حداکثر ضربان قلب در طول ورزش افزایش یابد که براساس سن متفاوت است. ضربان قلب شما هم در حالت استراحت و هم در طول ورزش، توسط سیستم عصبی کنترل می شود. اعصاب سمپاتیک، ضربان قلب شما را افزایش می دهند، در حالی که اعصاب پاراسمپاتیک، ضربان قلب را پس از ورزش کند می سازند.

اعصاب سمپاتیک

اعصاب سمپاتیک یا accelerans، تکانه های عصبی را از بصل النخاع در مغز به قلب حمل می کنند. قلب با افزایش میزان انقباض و قدرت انقباضات واکنش نشان می دهد. ورزش، یکی از راه هایی است که به وسیله آن، این مسیر فعال می شود و می تواند ضربان قلب شما را تا ۱۸۰ ضربه در دقیقه افزایش دهد.

فعال کردن accelerans

هنگامی که ورزش می کنید، عضلاتتان اکسیژن بیشتری مصرف می کنند و دی اکسید کربن بیشتری تولید می شود. افزایش غلظت دی اکسید کربن توسط گیرنده های ویژه در شریان های کاروتید و آئورت ثبت می شود و این اطلاعات به بصل النخاع منتقل می شود. اثر دیگر ورزش آن است که پمپ عضله، سخت تر کار می کند. پمپ عضله، انقباض عضلات اطراف رگ های شماست که خون را به قلب پس می زنند. هر چه پمپ عضلانی سخت تر کار کند، خون بیشتری به دهلیز راست قلب فرستاده می شود. هنگامی که این دهلیز برای جا دادن خون اضافی گشاد می شود، گیرنده های کششی در عضله قلب، اطلاعات را به بصل النخاع انتقال می دهند. این دو منبع اطلاعات باعث فعالسازی مسیری خواهند شد که ضربان قلب شما را افزایش خواهد داد و در نتیجه دهلیز پر را تسکین داده و دی اکسید کربن اضافی را برای دفع از بدن به ریه ها می فرستد.

اعصاب پاراسمپاتیک

هنگامی که شما در حال سرد کردن هستید و دیگر نیازی به افزایش خروجی قلبی مورد نیاز در طول ورزش ندارید، گیرنده های فشار در شریان های کاروتید و آئورت به اعصاب واگ سیستم عصبی سمپاتیک که در بصل النخاع ریشه دارند، علامت می دهد. آنها سپس از بصل النخاع به قلب پیام می فرستند که ضربان قلب شما را کند می سازد.

هورمون ها و سیستم عصبی

نورآدرنالین یا نوراپی نفرین، هورمونی است که توسط برخی اعصاب سمپاتیک ترشح می شود. آن قادر است باعث انقباض شریان های شما و به جریان انداختن خون از طریق آنها در یک سرعت تندتر شود. این هورمون، نقش مهمی در افزایش ضربان قلب و قدرت ضربان شما دارد. از سویی دیگر استیل کولین، هورمونی است که توسط عصب واگ برای کمک به کند کردن ضربان قلب شما ترشح می شود. سیستم های عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک برای کنترل ضربان قلب شما با هم کار می کنند.