مردان به طور طبیعی، درصد بالاتری از توده عضلانی خالص نسبت به زنان دارند. زنان می توانند هورمون های زنانه به خصوص آنهایی که مربوط به تولید مثل هستند. را برای این تفاوت مقصر بدانند. اما وقتی بحث تمرین با وزنه به میان می آید، توده عضلانی کل کمتر به زنان مجوزی برای تمرین نکردن نمی دهد. با وجود داشتن توده عضلانی کمتر، زنان می توانند افزایش های مشابهی را در قدرت تجربه کنند و برای ایجاد تناسب اندام عضلانی باید به روش هایی مشابه مردان تمرین نمایند.

تعداد عضله

مطالعات بارها و بارها ثابت کرده اند که مردان، مقدار عضله اسکلتی بیشتری نسبت به زنان دارند. در یک مطالعه که ۴۶۸ مرد و زن را مورد بررسی قرار داد و در نسخه ۱۹۸۵ مجله فیزیولوژی کاربردی منتشر شد، محققان مشخص کردند که مردان به طور متوسط ۳۳ کیلوگرم عضله و زنان ۲۱ کیلوگرم عضله دارند. مردان ۴۰ درصد توده عضلانی بیشتر در بالا تنه و ۳۳ درصد توده عضلانی بیشتر در پایین تنه داشتند.

تفسیر قدرت

لو شولر در «قوانین جدید وزنه برداری برای زنان» می گوید مردان نه تنها عضله بیشتری دارند بلکه، عضله آنها کمی قوی تر از عضله یک زن است (حدود ۵ تا ۱۰ درصد) یک مطالعه که در نسخه ۱۹۹۳ مجله فیزیولوژی کاربردی و فیزیولوژی شغلی اروپا منتشر شد، این تفاوت قدرت را به فیبرهای عضلانی بزرگتر در مردان نسبت داد.

ملاحظات چربی

مقاله سال ۲۰۰۹ در Science Daily خاطرنشان می کند در حالی که مردان، عضله بیشتری دارند اما معمولا خانم ها ۶ تا ۱۱ درصد چربی بدن بیشتری نسبت به مردان دارند. اینکه چه مقدار چربی بدن نسبت به توده عضلانی خالص دارید، به اندامی که دارید بستگی دارد. اما اگر آن را چربی ضروری بنامید، مردان به حداقل حدود ۳ درصد و زنان حدود ۱۲ درصد نیاز دارند.

چربی ضروری، حداقل چربی است که شما برای عملکرد مناسب بدن نیاز دارید. آن عایق، زیرسازی و انرژی فراهم می کند. ۹۷ درصد توده باقی مانده برای مردان و ۸۸ درصد باقی مانده برای زنان از عضله خالص، اندام ها و استخوان تشکیل می شود. خانم ها در ذخیره سازی چربی، بهتر هستند. احتمالا به علت هورمون استروژن که مانع سوزاندن کالری ها پس از غذا خوردن توسط بدن یک زن می شود. این چربی اضافه از بچه دار شدن که اساسا باعث بقای گونه انسان می شود حمایت می کند.

اثرات روی تمرین

تفاوت ها در توده عضلانی بین مردان و زنان نباید بر تمرین هیچ یک از این دو جنس اثر بگذارد. یک زن ممکن است در نهایت قدرت مطلق کمتری نسبت به یک مرد معمولی داشته باشد اما هنوز هم می تواند با یک برنامه مقاومتی مداوم، قدرت و عضله به دست آورد. این واقعیت که فیبرهای عضلانی زنان معمولا کوچکتر هستند، به این معناست که لازم نیست آنها به خاطر تمرین با وزنه، نگران حجیم شدن باشند.