هنگام تمرین چه چیزی بنوشیم؟

امروزه جای نوشیدنی که بر روی تردمیل‌ها تعبیه شده، درست مانند یخچال نوشیدنی‌ها در فروشگاه محله‌تان، می‌تواند با انواع طعم و رنگ‌های مختلف نوشیدنی‌ها پر شود! انتخاب‌هایی که پیش روی شماست، ممکن است شما را گیج کند که در هنگام تمرین واقعاً باید چه چیزی بنوشید. در حالی که آب، بهترین انتخاب برای آبرسانی در هنگام ورزش است، نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی‌زا نیز از جایگاه خاصی برخوردارند.

آب‌رسانی

اگر پیش از تمرین، در هنگام ورزش و پس از آن به مقدار کافی چیزی ننوشید، بر روی تمرینتان تأثیرگذار خواهد بود! بی آبی، باعث خواهد شد عضلاتتان راحت‌تر خسته شوند، که هم بر قدرت و هم بر هماهنگی عضلاتتان تأثیر گذار خواهد بود. همچنین اگر بدنتان بی آب شود، نمی‌تواند به خوبی خود را خنک کند، که منجر به گرمازدگی بدنتان خواهد شد. اگر می‌خواهید از تمرینتان بیشترین بازدهی را کسب کنید، باید ۲ تا ۳ ساعت پیش از ورزش حدود ۳ لیوان، ۲۰ دقیقه پیش از شروع تمرین ۱ لیوان، در حین تمرین، هر ۲۰ دقیقه ۱ لیوان و پس از تمرین نیز ۱ لیوان دیگر چیزی بنوشید.

آب

در مورد اینکه حین ورزش بهتر است چه بنوشیم، شورای ورزش آمریکا، پیشنهاد می‌کند که آب، بهترین گزینه برای اکثر انسان‌هاست. نه تنها ارزان است، بلکه عاری از کالری است. وقتی که به خاطر کاهش وزن یا نگهداری از وزنتان ورزش می‌کنید، حتی کالری چیزهایی که می‌نوشید نیز محاسبه می‌شوند! خیلی‌ها نوشیدن آب برایشان سخت و خسته‌کننده است، چرا که آب هیچ مزه‌ای ندارد. دانشکده‌ی پزشکی ورزشی آمریکا توصیه می‌کند که اگر استفاده از آب‌های طعم‌دار به شما کمک می‌کند تا آب بنوشید، همین کار را بکنید، مشکلی نیست. حتی می‌توانید برای طعم‌دار کردن آب قمقمه‌تان برش‌های خیار، یا لیموترش به آب بیفزایید که هم ارزانند هم بدون کالری.

نوشیدنی‌های ورزشی

اگر به شدت و به مدت زمان زیادی(۶۰ دقیقه یا بیشتر) ورزش می‌کنید، بهتر است که به جای آب ساده، نوشیدنی ورزشی بنوشید. تمرینات شدید باعث خواهد شد تا بیشتر عرق کنید و الکترولیت‌های ضروری یا به عبارت دیگر سدیم بدنتان را از دست بدهید. اگر سطح سدیم خون شما افت شدید پیدا کند، ممکن است منجر به «مسمومیت آب» شود، که باعث موقعیت‌ ناآگاهی یا حتی در موارد شدید، رفتن به حالت اغما و مرگ شود!

برخی از نوشیدنی‌های ورزشی برای تأمین انرژی ورزشکار حاوی کربوهیدرات هستند، که البته اگر شما در حال نظارت بر روی مصرف کالری‌های روزانه‌تان هستید، باید این نوشیدنی‌ها را نیز مد نظر داشته باشید.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی مقادیری مواد مغذی مختلفند و مدعی بهبود توانایی‌های روحی و جسمی مصرف کننده‌شان می‌باشند. بر اساس انجمن بین‌المللی تغذیه‌ی ورزشی، کربوهیدرات و کافئین موجود در این نوشیدنی‌هاست که بیشتر به نفع ورزشکاران است. نوشیدن یک نوشیدنی انرژی‌زا ۱۰ تا ۶۰ دقیقه پیش از ورزش، می‌تواند تمرکز و استقامت شما بر روی تمرینات را افزایش دهد. توجه به این موضوع مهم است، که البته کالری‌های اضافی این نوشیدنی‌ها می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود! اگر شما نگران وزن خود هستید، نوشیدنی‌های کم کالری‌تری نیز وجود دارند که می‌توانید از بین آن‌ها انتخابتان را انجام دهید. یادتان باشد که روزی بیش از ۱ نوشیدنی انرژی‌زا ننوشید.

آیا شما برای نوشیدنی حین ورزش، تجربه‌ای داشته یا پیشنهادی دارید؟ لطفاً دیدگاه خود را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

9 نظر ارسال شده است

  1. آرشین

    من برای تمرین شربت عسل یا همون محلول آب عسل آبلیمو استفاده میکنم ک انرژی و تامین میکنه
    محلول آب شکر نمک هم خوبه اما این نوشیدنی بیشتر برای ورزشکاران هنرهای رزمیه و واسه بدنسازی زیاد جالب نیس
    بهترین نوشیدنی بعد باشگاه شیر هست بدون افزودنی
    چون هم تعرق بیشتر میکنه و هم عضله سازی میکنه
    و مهمترین مطلب اینکه هر نوشیدنی ک میبرید با خودتون تا جایی ک ممکنه سرد نباشه و گرم باشه چون در معده باید ب دمای 37 درجه برسه تا جذب بدن شه و اگر سرد باشه دیر ب این دما میرسه و این خیلی مهمه ک برای سری جذب شدن ب دمای 37 درجه نزدیک باشه تا جذب بشه و نتیجه بهتر بگیرید
    ی ساعت قبل باشگاهم قهوه یا شکلات ک کافئین دارن بخورید خودتون تاثیرشو میفهمید

    1. Hmz

      خیلی لطف بزرگی کردین واقعا ممنونم جناب

    2. Arshiz

      خیییییییییلی ممنون عالی بود

      من چند ساله میرم بوکس و این رو امتحان کردم عالیی بود و واقعا نتیجه داد

  2. کوروش

    سلام بر اساس اونچه که شنیدم و خوندم بهترین نوشیدنی دنیا آبه اما برای یک ورزشکار هنگام تمرین محلول آب, عسل, آبلیمو و مقدار کمی هم نمک میتونه بهترین نوشیدنی برای یک ورزشکار باشه. دوستان این نکته خیلی مهمه که به هیچ وجه بعد از تمرین آب نخورید چرا که نوشیدن آب بلافاصله بعد از تمرین باعث میشه آب به زیر پوست نفوذ کنه. پس بهتره که از نوشیدنیهای دیگه مثل شیرکاکائو یا یک لیوان شیر موزیا آب میوه های شیرین دیگه استفاده کنید.

  3. payam

    منم یه قاشق عسل با آب جوشیده سماور نه اب معدنی که نگهدارنده داره با چندتا لیمو تازه ابشو میگیرم بعد عرق بهار نارنج و کاسنی و شنبلیله و گلاب دو اتیشه فوق العاده است امتحان کنید راستی خیلی کم هم نمک اضافه کنید

    1. الهه

      شما دیگه خیلی زحمت میکشی واسه یه نوشیدنی به نظر من نوشیدنی حین ورزش فقط اب با یه حبه قند و یه ذره نمکه

  4. lمریم

    با سلام خدمت شما و وبسیار ممنون از سایت خوبتون . نوشیدنی من واسه باشگاه رفتن اینه که یک قاشق چای خوری عسل را در آب ولرم حل کرده و این آب ولرم را داخل بطری آب خنکی که با خودم به باشگاه میبرم میریزم هم انرژی زاست وهم نگران نباشید چاق نمیکند

  5. sahereh

    سلام استاد.خب چرا راهنمایی نمیکنید که من تهیه کنم؟

نظر شما چیست؟

* آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تلگرام مجله تناسب اندام

نکته و ترفندهای تناسب اندام، فقط مخصوص شما!