خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
تناسب اندام

آیا بدنسازی قدتان را کوتاه می‌کند؟

آیا بدنسازی قدتان را کوتاه می‌کند؟

تمرین با وزنه معمولا در روتین‌های تمرینی که برای فعالیت کودکان در نظر گرفته شده است جایی ندارد. یکی از دلایلی که در این زمینه به آن استناد می‌شود، این ذهنیت است که تمرینات بدنسازی به صفحات رشد کودکان آسیب می‌رساند.

اما این ترس، اغراق آمیز است. از طریق تمرینات بدنسازی عادی، رشد شما در معرض خطر نخواهد بود!

تاریخچه

از زمان‌های قدیم این باور وجود داشت که تمرین با وزنه برای کودکان مضر است. به گفته‌ی نیویورک تایمز، این باور از مدت‌ها پیش وجود داشته که وزنه برداری برای کودکان و نوجوانان، بی فایده است، زیرا آنها نمی‌توانند همانند بزرگسالان، توده عضلانی بسازند. بعلاوه مردم فکر می‌کردند که اثرات وزنه برداری، مانع صفحات رشد بدن می‌شود، و از رشد قد کودک به میزان طبیعی، جلوگیری می‌کند.

دیدگاه متخصصان

براساس یک مطالعه‌ی گسترده که در نوامبر ۲۰۱۰ در مجله «طب اطفال» منتشر شد، تاثیر وزنه برداری بر توقف رشد کودک، بعنوان یک باور غلط رد شد. این مطالعه با ارزش ۶۰ ساله، داده‌های مربوط به کودکان و وزنه برداری را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که بلند کردن وزنه، هیچ خطری برای سلامت جسمی کودک ندارد. در واقع مزایای آن، می‌تواند قابل توجه باشد!

مطلب مرتبط:  چگونه برای کوه نوردی آماده شوید؟

مزایا

وزنه برداری، یک راه عالی برای پرورش توده‌ی عضلانی و ایجاد استقامت عضلانی است. همچنین به تقویت استخوان‌ها و بهبود تراکم استخوان نیز کمک می‌کند. این ورزش می‌تواند به تنظیم وزن بدن کودکان کمک کند. ورزش‌های قدرتی مانند وزنه برداری، می‌توانند باعث افزایش سوخت و ساز بدن شوند و به فشار خون نرمال و کلسترول کم، کمک کنند.

جایگزین‌ها

با وجود این تحقیقات، شاید شما مایل باشید که فرزندتان، دیرتر بدنسازی را آغاز کند. خوشبختانه راه‌های دیگری نیز وجود دارد که فرزندتان بتواند بدون وزنه برداری، از مزایای تمرینات قدرتی بهره‌مند شود. تمرین با کش، تمرینی است که از باندهای مقاومتی و سایر لوازم ورزشی کوچک برای تقویت استخوان‌ها و عضلات استفاده می‌کند. همچنین می‌توانید با انجام شنای سوئدی، دراز نشست، اسکات پای بدون وزنه و سایر تمریناتی که تنها از وزن بدن استفاده می‌کنند، قدرتتان را افزایش دهید.

ملاحظات

در حالیکه ممکن است وزنه برداری، خطری برای توقف رشد کودکتان ایجاد نکند، اما میزان بالای فشار تولید شده توسط بدنسازی شدید، می‌تواند باعث آسیب به بعضی از قسمت‌های بدن در کودکان کوچکتر شود. این فشار در زمانی که لیفت‌ها به شکل نادرست انجام می‌شوند، تشدید می‌شود.
در حالیکه تحقیقات از مزایای وزنه برداری تعریف می‌کنند، برای جلوگیری از آسیب به استخوان‌ها و بافت‌های عضلانی کودکان و نوجوانان، پیروی از شکل و روش تمرینی درست، بسیار مهم است.

۱۲۳ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • با سلام .من تازه هفده ساله شدم قدم ۱۷۲ هست ووزنم ۶۲ میخوام تازه بدنسازی رو شروع کنم.لطفا بهم بگین آیا بدنسازی برام ضرر داره یا نه واگه ضرر نداره چه برنامه ای رو اجرا کنم که قدم رشد کنه .لطفا جواب بدین

  • سلام
    آقا من یه سوال دارم
    من مدت خوابم به زور شاید به ۶ ساعت یا بکشم خودمو به ۷ ساعت برسونم
    خیلی لاغرم … قدم ۱۷۸ وزنم ۶۴ کیلو …سن من هم ۲۴ سال و چندماهه

    آیا راه داره به صورد طبیعی (بدون خوردن کراتین و امثال اون) یه خورده تو پر تر (چاق تر) بشم و بیام رو فرم
    مثلن چقدر زمان میبره ؟؟؟
    رفتن به بدنسازی رو پیشنهاد میکنید آیا؟؟

  • سلام ۱۵سالمه و قدمم ۱۶۰ال۱۵۰ تا بدن سازی رو شروع کرده بودم یه مدت که رفتن همه میگفتن رو قدت اثر منفی میزاره دیگه نرفتم حالا چکار کنم میتونم دوباره شروع کنم به روی قدم که تاثیری نداره ؟؟!!!
    میشه زود تر جواب بدید ممنون میشم ..

  • سلام من متولد ٨٠ هستم و ١۵ سالمه
    وزنم ۶٨ و قدم ١٧٠ و تازه میخوام بدنسازی رو برای تحرک و فرم دادن به بدنم شروعً کنم
    اگر پرس سینه و سیمکش و اینا بزنم مشکلی پیش نمیاد برای قدم؟