خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.

پربحث‌ترین‌ها

تناسب اندام

آیا الپتیکال به عضلات پای شما شکل می‌دهد؟

آیا الپتیکال به عضلات پای شما شکل می‌دهد؟

دستگاه تمرین الپتیکال، به شما این امکان را می‌دهد که حرکاتی شبیه راه رفتن یا دویدن را بدون سختی و پیچیگی زیاد، به شکل طبیعی انجام دهید. بجای تسمه‌ی متحرک تردمیل، در دستگاه الپتیکال پاهایتان را در پدال‌هایی قرار می‌دهید که به شکل بیضی حرکت می‌کنند. اگر بدرستی از این دستگاه استفاده کنید، می‌توانید روی ماهیچه‌های اصلی پایتان کار کنید و در همان زمان، تمرین کاردیو نیز انجام دهید.

دستگاه الپتیکال در مقابل دوچرخه ثابت

اگر می‌خواهید روی ماهیچه‌های پایتان کار کنید و از سایش بیش از حد مفاصل جلوگیری کنید، دستگاه الپتیکال به نسبت دوچرخه ثابت انتخاب بهتری است.

در حالیکه، در طول دوچرخه سواری می نشینید، در طول تمرین با دستگاه الپتیکال می‌ایستید. در نتیجه می‌توانید در زمان کمتری، کالری بیشتری بسوزانید. درست است که سوزاندن کالری بیشتر مستقیما روی عضلات شما تاثیر نمی‌گذارد اما مطمئنا چربی بدن را کاهش می‌دهد و به شما ظاهر عضلانی‌تری می‌بخشد.

دستگاه الپتیکال در مقابل تردمیل

تمرین الپتیکال بیشتر بعنوان یک جایگزین برای تمرین تردمیل استاندارد در نظر گرفته می‌شود. اگر به آهسته دویدن یا دویدن معمولی عادت دارید، تمرین کردن با یک دستگاه الپتیکال به احتمال زیاد، زانوها و مچ پایتان را آرام می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید به مدت طولانی‌تر یا شدت بیشتری، براحتی ورزش کنید.

در غیر اینصورت شما روی همان عضلاتی کار می‌کنید که در هنگام دویدن به آنها فشار می‌آوردید. اگر جهت حرکت الپتیکال را برعکس کنید، می‌توانید به عضله‌ی ساق پا و همسترینگ‌تان، فشار بیشتری بیاورید.

عضلات درگیر

برای آنکه به عضلاتتان به بهترین شکل تمرین دهید، دستگاه الپتیکال را به گونه‌ای تنظیم کنید که با میزان مقاومت بیشتری بدوید یا راه بروید. اگر احساس می‌کنید که پاهایتان در طول حرکت، تکان می‌خورند، یعنی درجه‌ی دستگاه پایین است. برای موثرترین تمرین، گاهی اوقات بررسی کنید که کدام بخش‌های بدنتان، بیشتر احساس خستگی می‌کنند.

در حالت ایده آل، باید بتوانید حرکت بالا و پایین پاها و باسن‌تان را احساس کنید. عضلات شکمتان را درگیر کنید، در طول تمرین باید شانه‌ها به عقب و سر رو به جلو باشد. در بعضی از دستگاه‌های الپتیکال، فواصل دستها در حال نوسان هستند تا بتوانید قسمت بالای بدنتان را در حرکات شرکت دهید.

تمرینات هوازی و تمرینات قدرتی

یک دستگاه الپتیکال، برای ورزش‌های هوازی ایده آل است زیرا به شما امکان می‌دهد که ضربان قلب و تنفس‌تان را بالا ببرید در حالیکه به میزان زیادی کالری می‌سوزانید. با کاهش وزن ناشی از فعالیت‌های هوازی طولانی، پاهای شما بخاطر سوزاندن چربی، شکیل‌تر بنظر می‌رسند.

اگر می‌خواهید توده‌ی عضلانی بسازید، تمرینات هوازی را با تمرینات قدرتی مانند وزنه برداری، ترکیب کنید. تمرینات قدرتی به شما کمک می‌کنند که بطور موثرتری کالری بسوزانید و همچنین نسبت عضله به چربی را افزایش می‌دهند.

شما نمی‌توانید تعیین کنید که کدام قسمت بدنتان، اول چربی بسوزاند اما می‌توانید با استفاده از تمرینات قدرتی، تعیین کنید که اندازه کدام عضلات، افزایش یابد.

۱۰ دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • آیا برعکس استفاده کردن از الپتیکال برای درگیر کرذن بیشتر همسترینگ و عضله دوقلو به زانو آسیب میرسونه؟

    • سلام دوست عزیز
      اگر منظورتان از برعکس، معکوس یا به عقب پدال زدن است، در این صورت فشار بر عضلات چهار سر بیشتر خواهد شد. فشار دستگاه الپتیکال در حالت عادی، بر روی عضلات همسترینگ، باسن، و ساق است. در مورد زانو هم بین دو حالت پدال زدن، فشار وارده روی زانوها فرقی نخواهد کرد. در کل، فشار وارد شده روی مفاصل پا، در الپتیکال کمتر از پیاده روی روی تردمیل است. موفق باشید :)

  • توی سایت خوندم که نوشته بودین تمیر شکم کردن باعث تقویت عضلات شکم میشه نه آب شدن چربی ها!! حالا چرا اینجا گفتین باعث خوش فرمی میشه؟!

    • سلام امیر عزیز؛
      در مورد تمرینات شکمی مثل دراز و نشست، باور عمومی بر این هست که با انجام این تمرینات، چربی‌های شکم سوخته و شکم کوچک خواهد شد. در صورتی که این تمرینات تاثیر مستقیم بر آب شدن چربی شکم ندارن.
      اما بهرحال هر تمرینی، علاوه بر اینکه بر چربی سوزی کلی بدن تاثیرگزار خواهد بود (هرچند کم)، ناحیه‌ی تمرین داده شده را هم خوش فرم خواهد کرد.

  • باتشکر از مطلب خوبتون.
    یه سوال غیر مرتبط دارم راهنماییم کنین ممنون میشم . برای اولین بار میخوام توی خونه اسکات تمرین کنم . اولا حرکت صحیح اسکاتو برام توضیح بدین و اینکه چند ست بزنم در هفته و ثانیا ایا این تمرین تاثیری روی برجسته کردن و خوش فرم کردن باسن داره یا نه و در کل چه فایده ای داره این تمرین؟