5 دلیل برای استفاده از وزنه

اگر دنیای دمبل‌ها و نیمکت‌ها برایتان خیلی ترسناک است، یا اینکه به سادگی از تمرین با وزنه چشم‌پوشی کرده و به تمیرنات کاردیو روی می‌آورید، جنبه‌ی مهمی از تناسب اندام را نادیده گرفته‌اید. تمرین با وزنه چیزی بیشتر از قوی شدن است – فوایدی مانند سفت کردن عضلات، سوزاندن کالری و کمک به ساخته شدن استخوان –به همین دلیل تمرین با وزنه بخش جدایی ناپذیری از برنامه‌ی تناسب اندامتان باید باشد.

بر اساس تحقیقات موسسه MayoClinic، تنها دو تا سه جلسه تمرین با وزنه‌ی 20 تا 30 دقیقه‌ای در هفته، می‌تواند به شما کمک کند تا از فواید تمرین با وزنه بهره‌مند شوید. همیشه به خاطر داشته باشید پیش از اینکه فعالیتی را شروع کنید آن‌ را با پزشکتان در میان بگذارید، حتی در صورتی که از نظر جسمی در سلامت کامل هستید.

کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان

تمرین با وزنه، حجم عضلاتتان راافزایش می‌دهد، و باعث می‌شود فشار بیشتری به استخوان‌هایتان وارد شود. البته فشار مفید که بدنتان را آماده‌ی ساخت و تقویت استخوان می‌کند. هرچقدر استخوان‌هایتان قوی‌تر باشد، کم‌تر دچار شکستگی می‌شوند. بر اساس تحقیقات دانشگاه آریزونا، یکی دیگر از مزایای تقویت و ساخت استخوان از طریق تمرین با وزنه، کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان است.

قوی‌تر شوید

حتما نباید یک قهرمان بدن‌سازی باشید تا از مزایای قوی‌تر شدن با وزنه بهره ببرید. افزایش قدرت می‌تواند به تمام سنین منفعت برساند. همین که سنتان بالاتر می‌رود، عضلات قوی‌تر به شما اجازه خواهند داد تا فعالیت‌های روزانه‌تان، مثل بلند کردن کیسه‌های خرید سنگین یا جابجایی سبد لباس‌های چرک، را راحت‌تر انجام دهید. یا اگر کودک خردسالی دارید، بدون زحمت بغل و حملش کنید.

چربی سوزی

عضلاتی که به واسطه‌ی تمرین با وزنه تشکیل می‌شوند، سوخت و ساز کلی بدنتان را می‌افزایند. این بدین معنی است که حتی هنگامی که استراحت می‌کنید، کالری بیشتری می‌سوزانید و این را مدیون حجم بیشتر عضلاتتان هستید. بر اساس مقالات سایت Oprah، کسانی که هم تمرینات هوازی انجام می‌دهند و هم سه روز در هفته به باشگاه بدنسازی می‌روند، بصورت میانگین۳ کیلوگرم چربی بیشتری نسبت به افرادی که با وزنه تمرین نمی‌کنند،می‌سوزانند.اگر فکر می‌کنید کاهش ۳ کیلوگرم ارزشمند است، پس بهتر است هرچه سریع‌تر به سراغ وزنه‌ها بروید.

سوزاندن کالری بیشتر پس از تمرین

نیازی نیست صبر کنید تا عضلاتتان پدیدار شوند تا از مزایای تمرین با وزنه بهره‌مند شوید. بر اساس تحقیقات انجمن ورزش آمریکا، پس از اتمام تمرینات هوازی سوخت و ساز بدنتان تا ۳۰ دقیقه چند برابر می‌شود. اما تمرین با وزنه سوخت و ساز بدنتان را به مدت دو ساعت افزایش می‌دهد.

حالتان را بهتر می کند

با توجه به تحقیقات مرکز سلامتی Saint Vincent، تمرین با وزنه‌ در بهبود وضعیت روحی و روانی مؤثر است. همچنین بر اساس مقاله‌ی منتشر شده در سایتMayoClinic ، تمرین با وزنه باعث می‌شود بیشتر احساس اطمینان کنید و این مساله باعث کاهش پریشانی و افسردگی‌ می‌شود. پس از اینکه تمرینتان با وزنه تمام شد، به پشت دراز بکشید و به این فکر کنید که برای سلامتی‌تان یک قدم مثبت برداشته‌اید.

7 نظر ارسال شده است

  1. masoud

    سلام 18 سالمه و بدنسازی کار میکنم تمام عضلات بدنم کات شده اما حجم نداره؟چه کنم حجم هم پدیا کنم؟؟؟؟؟

    1. amir

      به نظر من مسعود جان بهتره سراغ حجم دادن عضلات نری چون عضلات کات شده جذاب تر و قشنگ تر از عضلات پر حجم هست!

  2. sahereh

    این برام ثابت شده.وزنه بدنو خوب تراش میده البته اگه اصولی باشه.

  3. asin

    سلام يه سوالي داشتم من پسري 22 ساله هستم دستهاي من خيلي نازك است مخصوصا ساعدم ولي شكم و كمر چاقي دارم حالا دارم رژيم لاغري ميگيرم و وزن كم ميكنم من براي اينكه استخوانهاي دستهام كلفتتر بشه چكار كنم ؟ ايا بعد از لاغر شدن اينكارا را بكنم يا در حين لاغر شدن ؟ لطفا كمكم كنيد با تشكر از سايت خوبتون

    1. مجله تناسب اندام

      سلام دوست عزیز؛

      پیشنهاد می‌کنیم که در یک باشگاه بدنسازی ثبت نام کنید، و بهمراه رژیم غذایی و مصرف بیشتر پروتئین، با وزنه هم تمرین کنید. به مرور عضلات ساعدتون رشد می‌کنه و به نسبت باقی بدنتون تناسب پیدا می‌کنه.

      1. asin

        با توجه به اينكه من 22 سالمه ايا امكان افزايش قد دارم يا نه ؟ با تشكر

        1. مجله تناسب اندام

          رشد قد در پسران معمولا تا ۱۶ سالگی و در دختران معمولا تا ۱۴ سالگی ادامه دارد. البته بعد از این، ممکن است پسرها تا ۲۰ سالگی و دخترها تا ۱۸ سالگی هم قدشان رشد کند، ولی روند آن به اندازه سال‌های گذشته و ابتدایی نخواهد بود. بعد از این سنین رشد قد متوقف می‌شود.

نظر شما چیست؟

* آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.