۵ سؤال که هر دونده باید از خود بپرسد

قبل از هرباری که می‌خواهید بدوید، باید سؤال‌هایی را از خود بپرسید-چه زمانی؟ چه مسیری؟ چه‌قدر؟ با چه کسی؟ ممکن است جواب این سؤال‌ها به نظرتان ساده باشد، ولی شما گزینه‌هایی مختلفی برای انتخاب دارید. انتخاب شما بر روی روند تناسب اندام و آمادگی ذهنیتان تأثیر گذار است. زمانی که با چند گزینه روبرو هستید، می‌توانید این مقاله را بخوانید و بهترین انتخاب را انجام دهید.

۱۰ دقیقه کافی‌ است یا بیخیال شوم؟

شک نکنید، کفشتان را بپوشید و بدوید! حتی ۱۰ دقیقه دویدن هم باعث می‌شود بدن شما به دویدن عادت کند. همین چند دقیقه کوتاه باعث ایجاد شادابی‌ در دیگر ساعات روز می‌شود (علاوه بر اینکه نیازی به دوش گرفتن ندارید)

بیرون یا روی تردمیل؟

تردمیل زمانی خوب است که یخ بندان و توفان باشد. ولی دونده‌ها معمولاً باید تا جایی که می‌توانند در فضای باز بدوند. چرا؟ اولاً، هوای آزاد دلپذیرتر است و باعث می‌شود زمان سریع‌تر بگذرد. دوماً، اگر می‌خواهید در مسابقه شرکت کنید، بدنتان به فضا و آب هوای آزاد عادت می‌کند و راحت‌تر مسابقه می‌دهید.

تنها یا همراه با دوست؟

دویدن با یک دوست انگیزه‌ی بسیار خوبی ایجاد می‌کند. یک همراه خوب می‌تواند به شما انگیزه دهد، در شرایط سخت همراهتان باشد و حتی تشویقتان کند سریع‌تر بدوید. ولی اگر خسته هستید، از سرکار آمده‌اید یا آسیب دیده‌اید، دویدن با کسی که خیلی سریع‌ می‌دود می‌تواند شما را از دویدن مأیوس کند، پس حواستان را جمع کنید.

مسیر آسفالت یا جنگلی؟

مسیر‌های جنگلی گزینه‌ی عالی برای ایجاد تنوع هستند. مناظر جدید را خواهید دید و تجربه‌ای جالب از مسیر پیدا خواهید کرد، علاوه بر این که دائماً زمینی که بر روی آن گام برمی‌دارید تغییر می‌کند و نرم یا سخت می‌شود. ولی اگر زانو یا قوزک پایتان آسیب دیده، حتماً در مسیر آسفالت و هموار همیشگیتان بدوید. (به خاطر داشته باشید که همیشه هنگام دویدن کفش مناسب بپوشید)

ساعت دست کنم یا نه؟

خیلی ساده است! اگر ساعت باعث ایجاد انگیزه در شما می‌شود و بیشتر می‌دوید، حتماً ساعت همراه داشته باشید. ولی اگر دیدن ساعت باعث ایجاد اضطراب می‌شود بهتر است آن را در خانه بگذارید.

18 نظر ارسال شده است

  1. محسن

    من که بیشتر از یک سوال ورزش نکردم و الان قصد دارم هر چه سریع تر چربی های شکم و باقی جاها رو آب کنم ، با دویدن دو بار در روز به مدت یک ساعت مشکل پیش میاد ؟
    پیشنهاد شما چیه ؟!

    1. محسن

      یک ســـــال منظروم بود !

    2. مجله تناسب اندام

      سلام محسن عزیز، خیر مشکلی پیش نخواهد آمد :)
      فقط توجه داشته باشید که با تنظیم کردن برنامه‌ی غذایی و تمرینی‌تان، کسری کالری‌تان بیش از اندازه زیاد نشود. به تدریج شروع کنید و از هفته‌های اول، در روز حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری کسری ایجاد کنید. سپس هر هفته مقداری به آن بیفزایید. موفق باشید :)

      1. محسن

        ببخشید یک سوال دیگه ،
        عدد کالری مواد غذایی و باقی چیز هایی که میخوریم رو از کجا باید بفهمیم که با توجه به اون کالری بیشتری بسوزونیم ؟

        1. محسن

          مچکرم فهمیدم . برنامه پیشنهادیتون برای ios چی هست ؟

  2. Yazdan

    دویدن هر روز مشگلی دارد؟؟
    یا باید یک روز در میان دوید؟؟؟؟

  3. علیرضا

    آیا بیشتر از یک ساعت دویدن در روز به بدن آسیب میرساند

  4. فاطمه

    مرسی عالی بود

  5. Saeed Update

    ممنون از راهنماییتون.
    آیا دویدن مانع رشد قد میشود؟!

    1. admin

      سلام سعید!
      دویدن به هیچ وجه مانع رشد قد نیست. اگر اینطور بود اوسین بولت، قهرمان دوی ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر المپیک و مسابقات دوی جهانی، قد ۱۹۵ سانتیمتر نداشت. مطمئنا این آدم روزانه بیشتر از کل جمعیت کشور می‌دوه! :)

    2. Elshan

      آره جلوی مانع رشد قد میشه ( به صفهات رشد آسیب میرسونه ) و قد یه چیز ژنتیکیه و فکرتون به اندازه های زیاد نره که آره یه ماه دویدم قد کوتاه موندم نه ربطی نداره … مثلاً شما مثل حرفه ای ها بدوین یعنی کارتون دو میدانی بشه شاید تو آخر 1 سانت یا آخرش 2 سانت مانع قد شما میشه اونم فکر نکنم شما اونقدر تمرین کنین . بچه ای که 1 دقیقه ای هست به دنیا اومده کاملاً معلومه قد این بچه آخرش چند میشه فقط میشه گفت آخرش رو یعنی اگه خوب تمرین کنه و تغذیه مناسب باشه به اون قد ژنتیکیش میرسیه ولی خوب نرسه شاید از اون 5 سانت یا زیاد قد کوتاه موند . مثلاً ورزش والیبال نمیذاره قد به خوبی رشد کنه ولی یه سوال دارین آخه چرا همشون قد بلند هستن همون برمیگرده به ژنتیکیشون که از اول قدر بلند هستن فقط از هم تیمی هاشون 2 سانت اینا فاصله دارن مثلاً یکیش 197 یکشی 195 اینطور. مرسی

      elshansecret10@gmail.com

    3. khodaaaaaaaaaaaa

      خدا بهتر از همه میداند

  6. Saeed Update

    ممنون…
    از چه نوع کفشهایی برای دویدن استفاده کنیم؟!

    1. admin

      سلام سعید!
      برای دویدن از کفش‌های مخصوص Trainingباید استفاده کنی. این کفش‌ها در زیرش یک لایه ضخیم داره باعث می‌شه فشار وارد به پاشنه و ساق پا کاهش پیدا کنه تا کمترین آسیب به زانو وارد بشه.

نظر شما چیست؟

* آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تلگرام مجله تناسب اندام

نکته و ترفندهای تناسب اندام، فقط مخصوص شما!