خبرنـامه ایمیلی

جـا نمانیـد ...! اگر هنوز در خبرنـامه ایمیلی مـا عضو نشده‌اید،
همین حـالا ثبت نام کنید.
تناسب اندام

نمک روی لباس پس از ورزش کردن!

نمک

عرق، تنها یک رطوبت برای خنک کردن پوست تان نیست بلکه حاوی نمک نیز هست. هنگامی که شما عرق می کنید، این نمک می تواند روی پوست و لباس تان جمع شود و لکه های ناخوشایندی ایجاد کند که باعث شود پس از ورزش، احساس ناراحتی کنید. نمک روی لباس شما در اکثر موارد، طبیعی است اما برای پر کردن مجدد سطوح نمک بدن تان در طول و پس از تمرینات سخت، اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید.

همه عرق ها، یکسان نیستند

زمانی که شما به اندازه فرد بغل دستی تان روی تردمیل می دوید اما او به سختی عرق می کند، این بدان معنا نیست که آن فرد در وضعیت جسمی بهتری قرار دارد. همه به یک میزان عرق نمی کنند و میزان نمک موجود در عرق افراد مختلف نیز یکسان نیست. مقداری که شما عرق می کنید و ترکیب عرق تان، نتیجه عوامل بسیاری است از جمله ژنتیک شما، درجه حرارت و متابولیسم شما. برخی مردم لازم نیست نگران لک روی لباسشان پس از ورزش کردن باشند در حالی که بقیه با هر تمرین، درگیر این مسئله هستند.

مشکلات مربوط به از دست دادن نمک

اگر پس از تمرین روی لباس تان نمک می بینید، احتمالا مقدار زیادی نمک در عرق تان از دست می دهید. این در طول یک تمرین کوتاه، مسئله ای نیست. کافی است یک نوشیدنی ورزشی حاوی سدیم مصرف کنید. اما در طول یک تمرین طولانی مانند دویدن در یک ماراتن، این میزان از دست دادن نمک می تواند مشکل ساز شود. هنگامی که شما بدن تان را با آب بیش از حد و نمک ناکافی پر می کنید. می تواند حتی در هنگام نوشیدن نوشیدنی های ورزشی در طول دو اتفاق بیفتد ممکن است دچار هیپوناترمی شوید. این عدم تعادل نمک می تواند باعث درد شکم، تهوع، گیجی و تشنج شود. این وضعیت در صورتی که به سرعت درمان نشود، می تواند خطرناک و حتی کشنده باشد. اگر هر یک ازعلائم هیپوناترمی را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

مطلب مرتبط:  چگونه بعد از یک وعده غذای سنگین، مثل یک حرفه ای سم زدایی کنید?

نمک، چیز خوبی است

اگر چه برخی مردم طبق تجویز پزشک در رژیم های غذایی با نمک محدود هستند اما اکثر افراد مقدار زیادی نمک از طریق غذاهای روزمره برای رفع نیازهایشان در طول یک تمرین معمولی را دریافت می کنند. غذاهای فرآوری شده حاوی نمک هستند اما حتی مواد غذایی مانند تخم مرغ و پنیر نیز در مصرف سدیم شما نقش دارند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می کند که بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف نکنید و شما به طور عادی حدود ۵۰۰ میلی گرم سدیم در ۴۵۳ گرم عرق از دست می دهید. در یک تمرین نرمال، شما می توانید در یک ساعت ۴۵۳ گرم عرق از دست دهید. هنگامی که با شدت بالا در آب و هوای گرم ورزش می کنید، آن مقدار می تواند به ۹۰۷ گرم عرق در ساعت و تا ۱۱۰۰ میلی گرم سدیم به ازای هر ۴۵۳ گرم افزایش یابد.

مطلب مرتبط:  ۸ کاری که باید قبل از هر تمرین انجام دهید

با آن لکه ها مبارزه کنید

لکه های عرق شور در صورتی که فورا برطرف نشوند، می توانند به راحتی لباس های تمرین شما را خراب کنند. خیساندن آنها در آب سرد تا زمانی که آماده شستن شان شوید، می تواند مانع ماندگار شدن لکه ها شود. همچنین می توانید قبل از شستشو از یک لکه بر تجاری یا راه حل های خانگی مانند جوش شیرین، سرکه یا آب لیمو برای پاک کردن آنها استفاده کنید. سپس آنها را با شوینده عادی تان در آب گرم بشویید

نظر دهید

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید