آیا دستگاه‌ الپتیکال مزایایی مشابه دویدن ارائه می‌دهد؟

فعالیت هوازی باعث می‌شود که قلب‌تان سریع‌تر بزند، شما تندتر و عمیق‌تر نفس می‌کشید و بدن‌تان اندورفین ترشح می‌کند. انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می‌کند که برای داشتن یک زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر، پنج بار در هفته حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید.

شما می‌توانید فعالیت‌های هوازی‌تان را با دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری، شرکت در کلاس ایروبیک، شنا یا استفاده از دستگاه الپتیکال افزایش دهید. دویدن و تمرین کردن روی دستگاه الپتیکال، یک تمرین هوازی خوب برای بدن‌تان هست اما شاید دستگاه‌های الپتیکال برای افرادی که درد مفاصل دارند، مزایای بیشتری داشته باشد.

عملکرد دستگاه الپتیکال

دستگاه‌های الپتیکال طوری طراحی شده‌اند که با فراهم کردن مقاومت و شیب‌های قابل تنظیم در تمرین هوازی‌تان به شما کمک می‌کنند تا به تمام سطوح ورزشکاری دست یابید. تردمیل‌ها نیز شیب‌ها و سرعت‌های قابل تنظیم دارند تا پتانسیل لازم را برای به چالش کشیدن خودتان در تمرینات، در اختیارتان قرار دهند. دویدن در فضای باز، کمی محدود کننده است زیرا شما مجبورنیستید یک سرعت خاص را حفظ کنید و به نوع زمینی که در آن زندگی می‌کنید ،محدود هستید.

اگر در یک ناحیه مسطح زندگی می‌کنید، فرصت دویدن روی تپه‌ها یا شیب‌های دیگر را ندارید. دویدن و تمرین کردن روی یک دستگاه الپتیکال، فعالیت هوازی شما را بیشتر می‌کند که می‌تواند استقامت و کاهش وزن را افزایش دهد، بیماری و خطرات سلامتی را کاهش دهد، قلب‌تان را قوی کرده و خلق و خوی‌تان را بهتر سازد.

انواع دستگاه الپتیکال

دویدن می‌تواند در فضای باز در کف‌پوش‌ها، خیابان‌ها یا پیاده روها انجام شود. توصیه می‌شود که به جای دویدن در پیاده رو، روی یک کف‌پوش مخصوص پیاده روی یا زمین نرم‌تر بدوید. زیرا سطح نرم‌تر، ضربه را بهتر جذب می‌کند و اثر ضربه را بر زانوهای شما کاهش می‌دهد. دویدن می‌تواند در مسیرهای سرپوشیده یا روی تردمیل نیز انجام شود.

دستگاه‌های الپتیکال برای استفاده در فضای سرپوشیده طراحی شده‌اند، اما انواع مختلفی دارند. بعضی از دستگاه‌های الپتیکال، دستگیره‌های متحرک دارند که از اسکی صحرانوردی (کراس کانتری) تقلید می‌کند.

مزایای ورزش با دستگاه الپتیکال

دستگاه‌های الپتیکال، مزایایی مشابه دویدن ارائه می‌دهند با این‌حال نسبت به دویدن، چند مزیت دارند. دستگاه‌های الپتیکال، تمرینی را ارئه می‌دهند که نسبت به دویدن روی تردمیل، فشار کمتری بر زانوها، باسن و پشت وارد می‌کند.

دستگاه های الپتیکالی که دستگیره‌های متحرک برای بالاتنه دارند، به شما امکان می‌دهند که بازوهایتان را به همراه پاهایتان حرکت دهید. این دستگیره‌ها مقاومتی ایجاد می‌کنند که شما نمی‌توانید در هنگام دویدن، آن را برای بالاتنه‌تان فراهم کنید.

دستگاه‌های الپتیکال دارای گزینه رکاب زدن برعکس نیزهستند که با این کار، روی عضلات مختلف پایین تنه کار می‌کنند.

ملاحظات

کفش‌های دویدنی بخرید که کاملا اندازه‌تان باشند. پوشیدن کفش‌های دویی که به درستی اندازه‌تان نیستند یا انتخاب کردن تجهیزات ورزشی که متناسب با بدن‌تان نباشند، ممکن است باعث شود که به نتایج نادرستی دست یابید و می‌توانند منجر به آسیب دیدگی شوند.

طول گام دستگاه الپتیکالی که استفاده می‌کنید را بررسی کنید. طول گام دستگاه الپتیکال باید آنقدر بلند باشد که متناسب با گام شما بوده و بیش از حد کوتاه نباشد.

بعضی از دستگاه‌های الپتیکال، یک طول گام قابل تنظیم دارند. دستگاه الپتیکال باید متناسب با سایز بدن‌تان نیز باشد و مانع حرکت طبیعی شما نشود. از دستگاه الپتیکالی که اجازه می‌دهد زانوهای شما به کنسول برخورد کنند یا دستگاهی که در آن، محل قرار گرفتن پاهایتان بیش از حد کوچک است استفاده نکنید.

اگر دستگاه الپتیکال یا کفشهای دویدنی را انتخاب کنید که به درستی اندازه‌تان نباشند، ممکن است تمرین هوازی درستی انجام ندهید. افراد مبتلا به درد مفاصل یا آرتریت باید برای تمرینات ایروبیک‌شان از یک دستگاه الپتیکال استفاده کنند زیرا نسبت به دویدن، فشار کمتری بر مفاصل وارد می‌کند.

هشدار

قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید با پزشک‌تان مشورت کنید، به ویژه اگر یک بیماری مزمن دارید یا دوره نقاهت یک آسیب عضلانی اسکلتی را سپری می‌کنید. اگر مدتی است که ورزش نکرده‌اید، تمرین هوازی‌تان را به آرامی شروع کنید.

اول با روزی ۱۰ دقیقه پیاده روی شروع کنید و به تدریج آن را به ۳۰ دقیقه در روز افزایش دهید. بعد از اینکه به پیاده روی عادت کردید، به سراغ دویدن یا استفاده از دستگاه الپتیکال بروید.

اگر سرگیجه یا سبکی سر یا هرگونه درد شدیدی در بدن‌تان احساس کردید، بلافاصله تمرین را متوقف کنید. اگر متوجه شدید که دویدن مفاصل‌تان را اذیت می‌کند، از دویدن اجتناب کنید.