مجله اینترنتی تناسب اندام بانوان و مردان تبلیغات



تاثیرات متوقف کردن بدنسازی بر روی بدن

متوقف کردن تمرین با وزنه، باعث ایجاد عوارض نامطلوب «عدم تمرین» و یا از دست دادن تغییرات حاصل از تمرین، همچون افزایش قدرت و اندازه‌ی عضلات می‌شود. دستاوردهای تناسب اندام که از طریق سال‌ها تمرین با وزنه به دست آمده، آهسته‌تر از دستاوردهای تمرینات سنگینی که بین ۲ تا ۶ ماه به دست آمده، به حالت اول برمی‌گردد.

عوارض عدم تمرین، در طول یک هفته ورزش نکردن، خودشان را نشان می‌دهند! مطلع شدن از عواقب عدم تمرین، باعث می‌شود تا آگاهانه در زمینه‌ی تناسب اندام تصمیم گیری کنید.

تاثیرات عضلانی

بعد از متوقف کردن تمرینات بدنسازی، عضلات شما به طرز چشمگیری کوچک می‌شوند! در حقیقت، هرکس که مقدار بیشتری عضله از طریق تمرین کردن به دست آورده است، با عدم تمرین، حجم عضلات بیشتری را از دست می‌دهد.

هر عضله اگر میلیون‌ها فیبر میکروسکوپی نداشته باشد، حداقل هزاران عدد را دارد! با عدم تمرین، مقدار قطر فیبرهای عضلانی شما کاهش پیدا می‌کنند، که همین باعث می‌شود بعد از مدتی، شاهد کاهش سایز چشمگیری در عضلاتتان باشید.

کاهش قدرت

هر فیبر عضلانی دارای پروتئین‌های انقباضی آکتین و میوزین است. در طی حرکات یک عضله، فیبرهای عضلانی روی هم سر می‌خورند، و آکتین و میوزین به فیبرهای اطراف خود وصل می‌شوند و یکدیگر را به طرف دیگر می‌کشند.

بدنسازی باعث تولید آکتین و میوزین اضافی در هر فیبر عضلانی می‌شود. حالا، وقتی عضلات شما به دلیل عدم تمرین کوچک‌تر می‌شوند، میزان پروتئین‌های انقباضی شما نیز کاهش می‌یابد و قدرت‌تان کم می‌شود.

کاهش انرژی

انرژی عضلانی، سرعت و قدرت را با هم ترکیب می‌کند. برای مثال، انرژی است که، در هنگامی‌که با چوب بیسبال ضربه می‌زنید، و یا با وزنه‌ی ۵۰ کیلویی پرس سینه می‌زنید، سرعت و نیروی شما را تعیین می‌کند.

بدنسازی از راه‌های مختلفی انرژی شما را بهبود می‌دهد. برای مثال، تمرینات قدرتی، ارتباط بین مغز و عضلات شما را بهبود می‌بخشد و به فیبرهای عضلانی شما امکان فعالیت بیشتر با سرعت بالاتر، می‌دهد.

حالا، عدم تمرین، علاوه بر کوچک کردن اندازه‌ی عضلات شما، باعث از بین رفتن فواید عصبی و روانی حاصل از تمرین کردن می‌شود، و منجر به کاهش انرژی عضلانی می‌شود.

تغییرات قلبی عروقی

هنگام تمرین با وزنه، همان طور که عضلات شما منقبض می‌شوند، رگ‌های خونی داخل عضلات در حال تمرین، تنگ‌تر می‌شوند، در نتیجه ماهیچه‌ی قلب شما می‌بایست با شدت بیشتری پمپاژ کند تا خون کافی در داخل رگ‌های فشرده شده جاری شود.

طی ماه‌ها تمرین با وزنه بصورت هفتگی، ضخامت عضلانی یکی از چهار حفره‌ی قلبی که به بطن چپ شناخته می‌شود افزایش می‌یابد، و باعث می‌شود ماهیچه‌ی قلب شما قوی‌تر شود. عدم ورزش، تمام دستاورد‌های عضلات ماهیچه‌ی قلب شما را از بین می‌برد، و قدرت قلب شما را به سطح قبل از تمریناتتان برمی‌گرداند.

تاثیرات روی ترکیب بدنی

ترکیب بدنی، وزن کل بدن شما را به چربی یا جرم بدون چربی تقسیم می‌کند. به طور کلی، ترکیب بدنی به عنوان درصدی از وزن بدن شما که از چربی تشکیل شده است، و همچنین به عنوان درصد چربی بدن شناخته می‌شود.

بعنوان مثال، فردی با ۱۰۰ کیلو وزن و ۲۵ کیلو چربی، دارای ۲۵٪ چربی بدن است. در شرایط عدم تمرین که کاهش عضله اتفاق می‌افتد و چربی ذخیره شده‌ی بدن افزایش می‌یابد، درصد چربی بدن شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

بسیار خب، آیا هنوز هم حاضر هستید تا تلاش کنید و روی زیبایی اندامتان کار کنید؟ هیچ چیز نباید شما را از ورزش و تناسب اندام باز دارد. به شبکه‌های اجتماعی ما بپیوندید، کمکتان می‌کنیم انگیزه‌تان را حفظ کنید. قرار نیست هیچوقت ورزش را رها کنید، اینطور نیست؟

به اشتراک بگذارید: تلگرام گوگل پلاس لینکدین


10 دیدگاه

  1. سلام مليكا هستم من ١٣ سالمه ميخوام بدونم كلاس فيتنس براي من زوده ؟
    من لاغر هستم فقط ميخوام بدنم سفت بشه

  2. سلام و خسته نباشید
    من 25 سالمه و تو خونه کار میکنم وقتی تمرینمو هر روز ادامه میدم دیگه تاثیرشو نمیبینم بعدش فهمیدم باید استراحت بدم بهشون و استراحت دو سه روزه میدم. اما بازم خودم متوجه تغییر نمیشم.. بعضی وقتا فک میکنم شاید چون درد عضلانی دارم تاثیر نداره.. واقعا مشکلشو نمیدونم.. باشگاهم ک میرفتم همینطور بود… لطفا راهنماییم کنید. ممنونم

    • سلام مهرانای عزیز
      ورزش بدنسازی فقط در سطح حرفه ای و با برنامه منظم میتونه تغییرات چشمگیر و قابل مشاهده داشته باشه اونم نه توسط خودتون چون برای خود ورزشکار دیدن تغییرات سخته.
      پیشنهاد میکنم از عکس استفاده کنید به این صورت که امروز از خودتون عکس بگیرید و با برنامه شروع به تمرین کنید؛ بعد از 3 ماه مجدداً از همون عضله و با شرایط یکسان عکس بگیرید و مقایسه کنید.

  3. سلام خسته نباشید من 7ماه دارم میرم بدن سازی تا یک سال الا دو سال دیگ ادامه و تمرین میکنم بعد اینکه هیکلم خوب و حجمی شد میخواهم بدنسازی را ترک کنم چکار کنم زحمتایی ک کردم از دست ندهم و بدنم عمری سر فرم بموند و نخوابد

    • سلام شهاب عزیز
      نمیتونید با ترک ورزش برای همیشه بدن روی فرمی داشته باشید اما اگر منظورتون اینه که بدون ورزش کردن افزایش وزن نداشته باشید میتونید با رژیم مناسب جلوش رو بگیرید که بازم با افزایش سن و تغییرات متابولیسمی کار سختی در پیش دارید.
      ورزش رو تبدیل به یک عادت روزانه کنید که بهش نیاز دارید نه اینکه مجبور باشید انجامش بدین.

  4. سلام .
    ممنون از مطالبتون توی تگلرام وسایت و نیز جواب هاتون :)
    با توجه به کند انقباض بودن وتند انقباض بودن عضله و نیز سطح تستسترون پایین خانومها، کدوم عضله تند یا کند رشد بهتری میتونه داشته باشه. میشه لطف کنین برای حجیم شدن بهتر عضلات در بانوان با توجه به این نکته مطلبی بذارین.
    سال خوبی داشته باشین :) مرسی

  5. سلاااااااااااام :))))))
    اگر بعد تمرین با وزنه به اندام مناسب رسیدیم ، حتما بازم باید وزنه زد یا میشه با انجام حرکات بدون وزنه یا انجام ورزشهای دیگه مثل حرکات انعطافی عضله رو حفظ کرد. میشه لطفا در این مورد توضیحاتی رو بذارین. ممنون ازتون

    • سلام دوست عزیز،
      برای اینکه اندازه‌ی عضلات را ثابت نگاه دارید، باید به وزنه زدن ادامه دهید. در غیر اینصورت، با افت فشار وارده بر عضلات، بدن بصورت خودکار، سایز عضلات را کاهش خواهد داد. اما با اجرای تمرینات ورزشی دیگر که مخصوص تناسب اندام طراحی شده‌اند، مانند پیلاتس یا تی آر ایکس، می‌توانید فرم بدنتان را حفظ کنید. موفق باشید :)

نظر خود را بیان کنید