رپورتاژ آگهی

امروزه استفاده از مکملهای بدنسازی و استروئیدها در بین جوانان‌هایی که علاقه به یک بدن ورزشکاری دارند، باب شده است؛ هر چند در اکثر موارد بدون در نظر گرفتن عوارض مصرف این‌گونه مکمل‌ها مانند انواع استروئید شروع به استفاده از این داروها خواهد شد که ممکن است در آینده خطراتی را برای سلامتی‌شان بوجود آورد. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی وینسترول صحبت کنیم؛ داروی شناخته‌ شده‌ای که به صورت تزریقی استفاده می‌شود. هر چند نوع قرصی این دارو به نام استنازول نیز در بازار وجود دارد. به طور کلی پر واضح است که مصرف انواع مکملهای بدنسازی باید با نظر پزشک متخصص همراه باشد تا وضعیت ورزشکاران به صورت کاملاً کنترل شده پیش رفته باشد.

وینسترول چیست ؟

از جمله استروئیدهای پرمصرف در بین ورزشکاران که دارای خاصیت آنابولیکی است وینسترول نام دارد. همانطور که می‌دانید آنابولیک وضعیتی در بدن انسان است که توانایی بدست آوردن انرژی مورد نیاز به جهت رشد و یا ترمیم بافت‌های بدن را خواهد داشت. در نظر داشته باشید که بیشترین استفاده از استروئید وینسترول در زمان‌هایی است که بدن‌سازان قصد تفکیک عضلات بدن خود را داشته باشند. در کنار این موارد از چنین مکملهای بدنسازی می‌توان در درمان کم‌خونی و یا حتی پوکی استخوان نیز بهره برد. با این حال بهترین حالت مصرف وینسترول در بدن‌سازی است.

پیدایش وینسترول

همانطور که در ابتدای این مقاله عنوان شد، قبل از آنکه از استروئید وینسترول به عنوان عضله‌سازی در ورزشکاران استفاده شود، از آن به جهت رفع بیماری‌هایی نظیر کم‌خونی بکارگیری می‌شده است. این استروئید برای اولین بار در سال 1959 کشف شد و تقریباً 2 سال بعد بوسیله‌ی یک کمپانی آمریکایی به طور کامل خریداری شد تا به صورت انبوه تولید شود. رفته رفته و در دهه‌ی 70 میلادی از وینسترول بعنوان یک دارو برای رشد و یا رفع بیماری پوکی استخوان نیز بهره گفت شد و در نهایت نیز به یک محصول برای عضله‌سازی یا تقویت آن برای بدن‌سازان در نظر گرفته شد.

دقت کنید که در اکثر موارد می‌توان مکملهای بدنسازی اصل با تقلبی را از یکدیگر تشخیص داد و این کار در مورد وینسترول از روش ترکیب آن با آب قابل شناسایی خواهد بود. گفتنی است که پس از ترکیب شدن ذرات استروئید وینسترول با آب، بلافاصله از آب یا دیگر مایعات جدا شده و بعد از چند ساعت در ته ظرف ته‌نشین خواهد شد. بنابراین اگر چنین اتفاقی بعد از ترکیب این استروئید با مایعات رخ داد می‌توان گفت که وینسترول در نظر گرفته شده کاملاً اصل است.

مزایا و معایب مصرف وینسترول

طبیعتاً هر دارویی که مربوط به بدن‌سازی بوده و عملکرد عضله‌سازی را به دنبال داشته باشد، در کنار مزایایی که خواهد داشت، دارای معایبی نیز خواهد بود که در صورت در نظر نگرفتن آنها، ممکن است در بلند مدت به بدن ضرر برساند. حال ما به طور کلی مزایا و معایب بکارگیری از استروئید وینسترول را بررسی خواهیم کرد:

  • مزایا

عملکرد اصلی وینسترول که از جمله مکملهای بدنسازی است مربوط به رشد و یا بهبود عضلات بوده که با توجه به اینکه این استروئید به برقراری پیوند با SHBG تمایل دارد لذا مقدار زیادی از آن در خون حفظ خواهد شد و از این طریق به خوبی می‌تواند سبب رشد عضلات شود. از دیگر مزیت‌های وینسترول می‌توان به کمک به ساخت و ساز بخش‌های مردانه‌ی بدن مانند آلت تناسلی اشاره کرد. این مهم به صورت افزایش هورمون تستسترون شکل خواهد گرفت.

در کنار این موارد مصرف این استروئید به پمپاژ خون عضلات کمک خواهد کرد که نتیجه‌ی آن سفت شدن عضله‌ها خواهد بود. این موضوع که از اهمیت زیادی برای بدن‌سازان برخوردار است با بکارگیری از وینسترول به حقیقت خواهد انجامید.

  • معایب

همانطور که می‌دانید مصرف کلیه‌ی مکملهای بدنسازی در صورتی که با رعایت استانداردهای در نظر گرفته شده برای آنها، نباشد، در بلند مدت بدن را تحلیل داده و احتمال بروز بیماری‌های مختلف نیز وجود خواهد داشت. بنابراین از جمله معایب بکارگیری خودسرانه از استروئید می‌توان به تغییر رنگ ادرار، ریزش مو هورمونی، سردردهای گاه و بی‌گاه، آسیب‌های کبدی، اختلال در روده یا معده و مواردی از این دست اشاره کرد.

در کنار موارد عنوان شده می‌توان از پرخاشگری، خستگی‌های غیرمعمول، زردی پوست و دردهای شکمی نیز بعنوان معایب استفاده‌ی بی‌رویه از وینسترول اشاره کرد که توصیه می‌کنیم در صورتی که با چنین مواردی مواجه شده‌اید با پزشک خود در تماس باشید.

بهترین روش مصرف وینسترول

به طور کلی برای مصرف این دارو دوزهای مختلفی در نظر گرفته شده است که از جمله می‌توان به 2، 5 و 10 میلی گرم اشاره کرد. اما در مورد نحوه‌ی مصرف کلیه‌ی مکملهای بدنسازی بخصوص وینسترول باید عرض کنیم که حتماً لازم است با نظر پزشک یا راهنمای تخصصی انجام شود. با این حال برای مردان و زنان در بهترین حالت می‌توان پیشنهادات زیر را بررسی کرد:

  • مردان (مصرف خوراکی)

دوزهای پیشنهادی برای مصرف در مردان 10 الی 16 میلی گرم است که در این صورت هیچ‌گونه عوارضی مانند دردهای شکمی و یا ناراحتی‌های کبدی در پی نخواهد داشت. برای مصرف نیز می‌توان وعده‌های صبح و عصر را در نظر گرفت. البته برخی از پزشکان حتی تا 25 میلی گرم نیز در روز پیشنهاد مصرف به ورزشکاران مرد داده‌اند که به شکل 5 قرص 5 میلی گرم بوده است.

  • زنان (مصرف خوراکی)

اگر هدف بهبود بیماری در زنان باشد بهترین تجویز یک قرص 2 میلی گرمی که دو بار در روز استفاده می‌شود، خواهد بود و اگر برای بهبود وضعیت بدنی تجویز شود، دوز 5 الی 15 میلی گرمی بهترین پیشنهاد است. البته باید در نظر گرفت که زنان اجازه مصرف بیشتر از 6 هفته را از این قرص ندارند، مگر اینکه نظر دکتر متخصص به گونه‌ی دیگر باشد.

  • مردان و زنان (مصرف تزریقی)

علاوه بر مصرف خوراکی مکملهای بدنسازی می‌توان از مصرف تزریقی آنها مانند استروئید وینسترول نیز بهره برد که در این خصوص برای مردان حداقل 6 میلی گرم در روز خواهد بود و در زنان نیز حداقل هر 2 هفته 50 میلی گرم در نظر گرفته خواهد شد.

سخن آخر

به طور کلی مصرف انواع مکملهای بدنسازی برای تقویت عضلات باید طبق نظر پزشک انجام شود و توصیه‌هایی که در این مطلب انجام شد، کاملاً عمومی بوده و ممکن است برای هر نوع از بدن (مردان و زنان) اثرگذار نباشد. لذا توصیه می‌کنیم چه برای رفع بیماری و چه برای سفت کردن عضلات با استفاده از استروئید وینسترول حتماً با پزشک مختصص در تماس باشید.